Photo: Wilma Hurskainen

Jazzpianisti siirtää fokuksen soittajan vasempaan käteen

Jazzmuusikko ja tutkija Tuomas J. Turunen tarkastelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian jatko-opinnoissaan vasemman käden pianonsoittotyylejä jazzin historiassa. Turusen ensimmäinen jatkotutkintokonsertti kuullaan Musiikkitalossa 23. lokakuuta.

Tuomas J. Turunen huomasi muutama vuosi sitten sekä oman että muiden sukupolvensa jazzpianistien vasemman käden soittotaidon välillä kulkevan oikean perässä. Turunen kiinnostui erilaisista vasemman käden soittotekniikoista ja ryhtyi tietoisesti harjaannuttamaan niitä. Innostus kasvoi pioneeritason jatko-opinnoiksi vasemman käden jazztyyleistä sen eri aikakausina.

1900-luvun alun ensimmäisten jazzpianistien vasemman käden tyyleissä oli vaikutteita haastavista klassisista säestyskuvioista. Bebop-aikakaudella 1940-luvulla monien jazzpianistien vasemman käden soitto muuttui vähemmän aktiiviseksi, koska sekä soinnun että bassolinjan sisältävää soittoa ei enää käytetty niin yleisesti.

Fokus siirtyi jazzpianossa vasemmasta kädestä poispäin Turusen mukaan ainakin kahdesta syystä. Perinteisen jazzpianotrion kokoonpano muuttui 1930-luvulla pianon, kitaran ja lyömäsoittimien yhdistelmästä pianistin, rumpalin ja kontrabasistin ryhmäksi, mikä vapautti pianistit soittamaan koskettimien keskialueella. Lisäksi käänteeseen vaikutti muun muassa bebop-ajan mestaripianistin, Bud Powellin soittotyyli.

– Kyse ei ole siitä, että myöhemmillä jazzpianisteilla olisi huonompi vasemman käden tekniikka. He vain soittivat eri tavalla kuin ennen. Myöhempää jazzia soittavien on kuitenkin hyödyllistä muistaa harjoitella erityisesti vasemman käden soittotyylejä, Tuomas J. Turunen kertoo.

Turunen valmistautuu ensimmäiseen jatkotutkintokonserttiinsa muun muassa nuotintamalla ja analysoimalla jazzkappaleita, sekä soveltamalla tutkimustulokset osaksi omaa soittoa.

Häntä kiinnostaa myös se, millä tavoin soittajan perehtyneisyys vasemman käden tyyleihin välittyy konserttiyleisölle.

– Fokus siirtyy konsertissani vasempaan käteen mutta se ei tarkoita sitä, että se olisi yksin valokeilassa. Kyse on pikemminkin siitä, millä tavoin kokonaisilmaisuaan voi kehittää keskittymällä vasemman sointiin.

Turusen myöhemmät jatkotutkintokonsertit tutkivat jazzpianistien vasemman käden käyttöä 1900-luvun alussa, 1950-luvulla sekä 1970-luvulta tähän päivään. Hän julkaisi myös 4. lokakuuta trionsa kanssa säveltämänsä levyn (lue lisää täältä).

 Tuomas J. Turunen
– s. 1985
– opiskeli Sibelius-Akatemiassa vuosina 2005–2013 pääaineenaan jazzpiano
– aloitti jatko-opintonsa vuonna 2016

Tuomas J. Turunen Trio feat. Manuel Dunkel: Changing the focus
Pe 23.11. klo 19.00
Black Box, Musiikkitalo
Manuel Dunkel, saksofonit
Tuomas J. Turunen, piano
Jori Huhtala, basso
Tuomas Timonen, rummut
Liput: 17,50/11/6 € (Ticketmaster) Osta lippu

Teksti: Annamari Oittinen