Tutkintovaatimukset / Sibelius-Akatemia: Taidehallinto

ARTS MANAGEMENT MASTER'S DEGREE PROGRAMME, Helsinki

MAIN SUBJECT STUDIES, ART, MANAGEMENT AND SOCIETY

pm30 Arts management framework (6 cr, 162 hrs)
pm10 Cultural policy framework (6 cr, 162 hrs)
pm16 Organisation visits and visiting lecturers (4 cr, 107 hrs)
pm37 Evaluation seminar & tutorials (2 cr, 53 hrs)

MAIN SUBJECT STUDIES, MANAGEMENT AND LEADERSHIP

pm51 Producing (4 cr, 108 hrs)
pm39 Strategic management (6 cr, 162 hrs)
pm27 Leadership in organizations (4 cr, 107 hrs)
pm21 Human resource management (4 cr, 107 hrs)

MAIN SUBJECT STUDIES, LAW AND THE ARTS

pm49 Law and the Arts (4 cr, 107 hrs)

MAIN SUBJECT STUDIES, MARKETING AND COMMUNICATION

pm40 Marketing the arts (6 cr, 162 hrs)
pm18 Audience development (4 cr, 107 hrs)
pm35 Media relations (2 cr, 53 hrs)
pm38 Negotiation and presentation skills (4 cr, 107 hrs)

MAIN SUBJECT STUDIES, FINANCING THE ARTS

pm43 Financial accounting (2 cr, 53 hrs)
pm44 Managerial accounting (2 cr, 53 hrs)
pm32 Fundraising and sponsorship (4 cr, 107 hrs)

MAIN SUBJECT STUDIES, RESEARCH METHODOLOGY AND ACADEMIC WRITING

pmt3a-b Research methodology (6 cr, 162 hrs)
pmt5 Academic writing (2 cr, 57 hrs)
pmt2a-d Research seminar (8 cr, 214 hrs)
oam Demonstration of proficiency, arts management (Master of Music) (40 ECTS credits, 534 hours)
pmt1 Master's thesis (40 cr, 1068 hrs)
kss- Maturity test

OPTIONAL STUDIES

pm23 Art and technology (2 cr, 53 hrs)
pmv7 Arts entrepreneurship (2 cr, 53 hrs)
pm25 Intercultural communication skills (2 cr, 53 hrs)
pmv30 Cultural industries (2 cr, 53 hrs)
pm50 Leadership and Organization of Arts Ensembles (5 cr, 134 hrs)
pmv1 Literature (2–10 cr/ 53- 270 hrs)
pm48 MAPSI internship (5-15 cr, 134-398 hrs)
pmv28 Project (1–12 cr, 27–320 hrs)
pmv2 Work experience (1–12 cr, 27–320 hrs)
m Courses at other finnish universities (1–15 cr, 27–405 hrs)
pm45 Music business (5 cr)
pmv35 Current issues of arts management (1–10 cr, 27–267 hrs)
m Exchange studies (10–30 cr, 270–810 hrs)
pm46 Festival management (5 cr, 134 hrs)
pm47 Managing arts projects with societal impact (5 cr, 134 hrs)

 

TAIDEHALLINNON MAISTERIOHJELMA, Kuopio

PÄÄAINE, LUOVIEN ALOJEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ

mak1 Johdatus taidehallintoon (6 op, 160 t)
mak15 Luovien alojen liiketoiminta ja yrittäjyys (4 op, 107 t)
mak19 Luovien alojen tulevaisuus (4 op, 107 t)
mak20 Luovien alojen projektitoiminta (6 op, 160 t)
makv4 Kulttuuriteollisuuden ja -tuotannon kirjatentti (4 op, 107 t)
mak17 Ajankohtaiset teemat / vierailut (4 op, 107 t)

PÄÄAINE, KULTTUURILIIKETOIMINTA

mak29 Strateginen suunnittelu ja johtaminen (4 op, 107 t)
mak30 Liiketoiminnan suunnittelu ja kehittäminen (6 op, 160 t)
makv20 Henkilöstöjohtaminen (4 op, 107 t)
mak36 Kulttuurimarkkinointi (6 op, 160 t)
mak37 Taloushallinto ja rahoitus (6 op, 160 t)
mak27 Sponsorointi ja yritysyhteistyö (4 op, 107 t)
mak24 Tekijänoikeudet ja sopimusjuridiikka (4 op, 107 t)

PÄÄAINE, TUTKIELMA JA SITÄ TUKEVAT OPINNOT

mak 51 Tutkielmaseminaari (8 op, 214 t)
mak38 Suullinen ja kirjallinen viestintä (4 op, 107 t)
mak55 Tutkimusmetodit (6 op, 160 t)
oam Opinnäyte, taidehallinto (musiikin maisteri) (40 op, 534 t)
mak53 Opinnäytetyö (40 op, 1068 t)
kss- Kypsyysnäyte (0 op)

VALINNAISET OPINNOT

makv5 Kulttuuriyrittäjyyden ja liiketoiminnan kirjatentti (4 op, 107 t)
makv24 Johdatus taloushallintoon (2 op, 54 t)
pmv28 Projekti (1–12 op, 27–320 t)
makv23 Työharjoittelu (2–10 op, 53–267 t)
makv1 English / introduction to cultural industries (2 op, 53 t)
makv21 Liiketoimintasuunnitelma (4 op, 07 t)

 

ARTS MANAGEMENT MASTER'S DEGREE PROGRAMME, Helsinki

To complete a course consisting of lectures and/or small group work, attendance of a minimum of 75% of the classes and active participation is required.

 

MAIN SUBJECT STUDIES, ART, MANAGEMENT AND SOCIETY

pm30 Arts management framework (6 cr, 162 hrs)

Semester 1
Learning Outcomes
The student will learn to define the context of arts management and to describe its relationship to other disciplines. After the course the student has gained knowledge to describe the historical development of arts management, the key theoretical approaches in the field, and the current environment of arts organizations and institutions.
Content
- Key concepts, texts and structures of arts management
- Historical development of arts management
- Arts management as an academic area of study and its relation to other areas
- Philosophical, political and other social contexts of artistic productions
Evaluation 0–5
The course is available to the Open University students.
Study Methods
Lectures and workshops, 40 hrs
Articles, literature and individual study, min 120 hrs
Requirements
Class attendance
Exam
Essay

 

pm10 Cultural policy framework (6 cr, 162 hrs)

Semester 1
Learning Outcomes
The student will learn to identify and discuss current topics in local, national, European and global cultural policy framework. After the course the student is able to recognize and understand the connections between the different authorities, policy making structures, structures of resource allocation and funding bodies in arts as well as the role of EU, Unesco and other stakeholder organizations in cultural policy practices. The student learns also to know the emergence of national cultural policy and its institutional development.
Content
- Policy making structures in local, national and European level
- Funding sources of art
- Historical development of cultural policy
- EU, Unesco and other stakeholder organizations
- Political power structures and arts management
- Cultural networks
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures, workshops and organisation visits, 40 hrs
Articles, literature and individual study, min 120 hrs
Requirements
Class attendance
Essays

 

pm16 Organisation visits and visiting lecturers (4 cr, 107 hrs)

Semesters 1–5
Learning Outcomes
The student will get an opportunity to visit various cultural organisations and gain practical knowledge on managing cultural organizations, productions and institutions. Through different phenomena presented by the visiting lecturers the student is able to define the current topics in the arts management field both in Finland and abroad. After the course the student is able to describe and compare different types of cultural organizations and to take part in the present discussions in the field of arts management.
Content
- Presentation of different cultural organizations and phenomena
- Practical information about the management and other tasks in cultural organizations
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures and organisation visits
Requirements
Attendance of min 10 visits or visiting lectures
Report of min 10 visits or visiting lectures

 

pm37 Evaluation seminar & tutorials (2 cr, 53 hrs)

Semesters 1–5
Learning Outcomes
The student will learn to examine and assess, with reference to future assignments, the knowledge acquired in the different modules of the programme. The student will also be able to reflect on his or her own development in the course of studies.
Content
- Evaluation of the courses
- Evaluation of the lecturers
- Self assessment
Evaluation Pass / Fail
Study Methods
Evaluation seminars 12 hrs
Individual evaluation
Group and individual tutorials
Requirements
Active participation
Written and oral evaluations

 

MAIN SUBJECT STUDIES, MANAGEMENT AND LEADERSHIP

pm51 Producing (4 cr, 108 hrs)

Semester 1
Learning Outcomes
The student will learn practical knowledge of producing cultural projects. After the course the student is able to describe different methods and tools for managing artistic and creative productions as well as to assess the role of a producer in the productions and the qualities of a good producer.
Content
- Key elements of cultural productions
- Qualities and the role of a producer
- Productions of different art forms
- Festival management
- Practices of producing
Evaluation 0–5
The course is available to the Open University students.
Study Methods
Lectures and workshops, 40 hrs
Working in a production project and individual study, min 122 hrs
Requirements
Class attendance
Completion and presentation of the production project

 

pm39 Strategic management (6 cr, 162 hrs)

Semester 2
Learning Outcomes
The student will learn to define strategy, strategic thinking and strategic management in the context of arts. After the course the student is able to describe various theoretical views on strategic management and to apply different tools of strategic management for cultural organisations.
Content
- Theories of strategic management
- Strategic management tools
- Scenario planning
- Strategic thinking in the field of arts
- Corporate governance of arts organizations
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures and workshops, 40 hrs
Articles, literature and individual study, min 120 hrs
Requirements   
Class attendance
Exercises and cases
Exam

 

pm27 Leadership in organizations (4 cr, 107 hrs)

Semesters 2–3
Learning Outcomes
The student will learn describe different theoretical approaches to leadership and discuss the latest trends of leadership in cultural organizations. After the course the student is able to describe the different between management and leadership as well as to apply the conceptual and practical tools of leadership in different situations and organizations.
Content
- Leadership theories
- Practices of leadership
- Organisational behaviour
- Art and leadership
- Ethics in leadership
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures and workshops 36 hrs
Literature and individual study, min 68 hrs
Requirements
Class attendance
Group assignment
Individual essay

 

pm21 Human resource management (4 cr, 107 hrs)

Semester 3
Tuition next time 2014–2015
Learning Outcomes
The student will learn to describe the different areas of human resource management and to identify the role of HRM in the management of cultural organisations. After the course the student will also be able to define the factors relevant for successful HRM practices and to apply different conceptual and practical tools of HRM in organizations.
Content
- Theories of HRM
- Different areas of HRM such as recruiting, well-being, and competence development
- HRM in cultural organizations
Evaluation 0–5

 

MAIN SUBJECT STUDIES, LAW AND THE ARTS

 

pm49 Law and the Arts (4 cr, 107 hrs)

Learning Outcomes
The student will learn to identify the legal framework of arts and to know the main aspects of the copyright law, the intellectual property rights (IPR), contract-making process, and employment issues affecting the management of organizations. After the course the student will be able to discuss the role of copyright, IPR, contract, and employment issues in managing artistic productions and to update his or her knowledge on the subject.
Evaluation 0–5

 

MAIN SUBJECT STUDIES, MARKETING AND COMMUNICATION

pm40 Marketing the arts (6 cr, 162 hrs)

Semester 2
Learning Outcomes
The student will learn to define the main concepts, theories and trends in arts marketing. After the course the student is able to describe the role of marketing as a part of organisational management at national and international levels as well as to apply the conceptual and practical tools of marketing in different arts related projects and organisations.
Content
- Basic concepts of marketing and branding
- Arts marketing
- Marketing strategies, research and analysis
- Consumer behaviour
- Content of a marketing plan
Evaluation 0–5
The course is available to the Open University students.
Study Methods
Lectures and workshops, 36h
Creating a marketing plan, 16 hrs
Articles, literature and individual study, min 55 hrs
Requirements
Class attendance
Exam
Presentation of marketing plan

 

pm18 Audience development (4 cr, 107 hrs)

Semester 2–3
Learning Outcomes
The student will learn to identify the main issues related to reaching new audiences through methods such as educational work, audience surveys and statistical information. After the course the student will be able to define the concepts of ADE and design an ADE programme. The student will also be able to apply the practical tools of audience surveys and data research.
Content
- Methods for audience development
- Methods for audience education
- Methods for audience research
Evaluation 0–5
The course is available to the Open University students.
Study Methods
Lectures and exercises, 28 hrs
Audience research exercise, max 16 hrs
Articles, literature and individual study, min 63 hrs
Requirements
Class attendance
Group work
Exercises

 

pm35 Media relations (2 cr, 53 hrs)

Semester 1
Learning Outcomes
The student will learn to describe the ways in which arts organisations could deal with different media. After the course the student is able to identify the main theoretical approaches to media relations and to discuss the different methods of communicating with the media. The student will also be able to apply the conceptual and practical tools necessary to promote art and culture in the media.
Content
- Approaches to media relations
- Media and arts organisations
- Writing for media
- How to get your message through in the media
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures and exercises, 24 hrs
Articles, literature and individual study, min 33 hrs
Requirements
Class attendance
Exercises
Press release

 

pm38 Negotiation and presentation skills (4 cr, 107 hrs)

Semester 1–2
Learning Outcomes
The student will learn to describe the main theories and practices of negotiation and presentation skills needed in a managerial environment. After the course the student is able to identify the principles of communication and the skills to adapt one's own way of interaction.
Content
- Negotiation skills
- Presentation techniques
- Organisational communication theory
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures and exercises, 36 hrs
Articles, literature, and individual study, min 71 hrs
Requirements
Class attendance and active participation in class
Exercises and exam

 

MAIN SUBJECT STUDIES, FINANCING THE ARTS

pm43 Financial accounting (2 cr, 53 hrs)

Semester 1
Learning Outcomes
The student will learn to identify the main aspects of financial planning and monitoring as well as to know the central financial terminology. After the course the student will be able to define and discuss accounting and bookkeeping as a tool for managing and controlling the arts organizations.
Content
- Concepts of financial management
- Practices of financial management
- Profit and loss account
- Balance sheet
- Basics of accounting and bookkeeping
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures, workshops and a vocabulary test, 20 hrs
Articles, literature, exercises and individual study, min 33 hrs
Requirements
Class attendance
Exercises

 

pm44 Managerial accounting (2 cr, 53 hrs)

Semester 2
Learning Outcomes
Target of the course is to help students understand financial management of cultural organizations.  Using practical examples from opera houses, cultural centers, museums and other art institutions, the course will cover all core areas of management accounting.  Most of the actors in cultural sector are non-profit organizations, and students will also learn how to use management accounting to assess the performance of such institutions.
Content
- Strategic planning
- Budgeting
- Costing
- Pricing
- Measurements and scorecards
- External financing
Evaluation 0–5

 

pm32 Fundraising and sponsorship (4 cr, 107 hrs)

Semester 3
Tuition next time 2014–2015
Learning Outcomes
The student will learn to define the concepts and practices of fundraising and sponsorship in the national and international outlook. After the course the student will be able to apply the different tools of fundraising and sponsorship in the context of art.
Content
- Fundraising in the arts
- Sponsorship in the arts
Evaluation 0–5

 

MAIN SUBJECT STUDIES, RESEARCH METHODOLOGY AND ACADEMIC WRITING

pmt3a-b Research methodology (6 cr, 162 hrs)

Semesters 2–3
Learning Outcomes
The student will learn the basic theories, methods and practices of an academic research. After the course the student is able to define and assess the applicability of various research approaches and the paradigms they are based on as well as the different methods of collecting and analysing research material.
Content
- Philosophical foundations of scientific research
- Quantitative research methods
- Qualitative research methods
- Methods of collecting and analyzing research data
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures and workshops, 40 h
Articles, literature, and individual study, min 71 hrs
Requirements
Class attendance
Exercises
Essay

 

pmt5 Academic writing (2 cr, 57 hrs)

Semester 2
Learning Outcomes
The student will learn the key aspects of academic writing in order to produce academic text. After the course the student is able to identify the correct academic style and vocabulary as well as to apply this in essay and thesis writing.
Content
- Academic writing style
- Academic vocabulary
- Argumentation in academic text
- Reference systems in academic writing
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures and exercises, 20 hrs
Articles, exercises and individual study, min 33 hrs
Requirements
Class attendance
Exercises

 

pmt2a-d Research seminar (8 cr, 214 hrs)

Semesters 2–5
Learning Outcomes
The student will learn to plan a research project, identify interesting research subjects, and manage a research process for a Master's thesis. After the course the student is able to identify and discuss the tools and content of academic presentations as well as to assess the feasibility and progress of academic research projects.
Content
- Key aspects of a research process
- Content of a research plan
- Identifying theoretically and practically interesting research problem
- Form and scope of a literature review
- Structure of a Master's thesis
- Academic citation system
- Academic presentations
Evaluation Pass / Fail
Study Methods
Lectures, discussions, presentations, max 60 hrs
Collection of topical material, 16 hrs
Articles, literature, and individual study, min 138 hrs
Requirements
Class attendance
Research plan for a Master's thesis
Demonstration of the progress of a Master's thesis

 

oam Demonstration of proficiency, arts management (Master of Music) (40 ECTS credits, 534 hours)

Students will show the mastery of their major subject and the achievement of the learning outcomes of the major subject in their demonstration of proficiency. The demonstration of proficiency shall include studies from two study modules.
pmt1 Master's thesis
kss-  Maturity essay
Assessment
The demonstration of proficiency is assessed on a scale of pass/fail. Credits for the demonstration of proficiency are given by the head of the department.

 

pmt1 Master's thesis (40 cr, 1068 hrs)

Semesters 1–5
Learning Outcomes
The student will learn to plan and execute an academic research project and report it in the form of a Master's thesis. After completing a Master's thesis the student is able to define the content and structure of an academic study and to demonstrate some skills independent judgement on the selected topic. The student is also able to recognize and solve research problems in the field of Arts Management as well as to present the phases and results of the research in a written form.
Content
Academic research in the field of arts management
Evaluation 0–5

 

kss- Maturity test

Semesters 3–5
Content and Requirements
The maturity test is a written test that demonstrates the student's command of his/her mother tongue and understanding of the subject matter of his/her thesis and seminar work. If the student has gained his/her basic academic education in Finnish or Swedish, the student will write the Maturity Test in that language. If the student has gained his/her basic education in some other language, the student will write the Maturity Test in the language of his/her research.
Evaluation Pass / Fail

 

OPTIONAL STUDIES

Optional studies can be selected from the list below and/or from other universities in Finland or abroad. Also courses provided by other main subjects of the Sibelius Academy can be included in the optional study courses of Arts Management Master's Degree Programme.

 

pm23 Art and technology (2 cr, 53 hrs)

Semesters 3–4
Learning Outcomes
The student will learn to identify the basic technological applications and the planning and implementation of different technical solutions in the field of arts management. The student will able to apply some technological tools to promote cultural productions and discuss the implications of these to the overall management processes of art and culture.
Content
- Technology and arts management
- Use of technological tools to promote art and culture
Evaluation 0–5

 

pmv7 Arts entrepreneurship (2 cr, 53 hrs)

Semesters 3–5
Learning Outcomes
The student will learn to define the content and structure of a business plan and apply this information to creation of such a plan. After the course the student is able to present skills and competencies vital to an arts entrepreneur and to examine the feasibility and relevance of business ideas in the field.
Content
- Business strategy and launching a business
- Resources needed for setting up a business
- Creation of a business plan
- Entrepreneurship in the public and the third sector
- Sources for information and networks
Evaluation 0–5

 

pm25 Intercultural communication skills (2 cr, 53 hrs)

Semesters 3–5
Learning Outcomes
The student will learn to define the concept of interculturalism and discuss interculturalism in the context of arts management
Content
- Aspects of interculturalism
- Communication in an intercultural context
- Implications of interculturalism in arts
Evaluation 0–5
Study Methods
Lectures and exercises, 20 hrs
Articles, literature and individual study, min 33 hrs
Requirements
Class attendance
Essay

 

pmv30 Cultural industries (2 cr, 53 hrs)

Semesters 3–5
Learning Outcomes
The student will learn to identify the various approaches, central trends, and manifestations of cultural industry.
Content
- The concepts of cultural and creative industries
- The structure and actors or cultural industries
- Strategies in cultural industries
- The future trends in cultural industries
Evaluation 0–5
Study Methods
Individual study
Requirements
Book exam

 

pm50 Leadership and Organization of Arts Ensembles (5 cr, 134 hrs)

Semesters 1-5
Learning Outcomes
This course improves the student's understanding of the relationship between the artistic content and the leadership of that content. Arts managers must have a profound understanding of the arts that they are managing. Therefore, this course involves studying artistic processes within different art forms with the focus on how these processes are organized and led.
The objectives of this course is to become better at understanding the artistic processes in arts and what that means from a leadership and management point of view. Students will understand how the leadership of the arts is different from other types of organizations. Furthermore, the students develop a framework for organizing arts ensembles.
Content
- Theories of collaborative leadership
- Organizing principles of the artistic process
- Action learning in arts ensembles
Evaluation 0-5

 

pmv1 Literature (2–10 cr/ 53-270 hrs)

Semesters 1–5
Learning Outcomes
The student will deepen the knowledge in different aspects of arts management by identifying current theoretical and practical discussion in the field and applying the information in critical essays.
Content
- Different aspects of arts management
Evaluation 0–5
Study Methods
Individual study
Requirements
Critical essay of chosen book(s)

 

pm48 MAPSI internship (5-15 cr, 134-398 hrs)

Semesters 3-5
Learning outcomes
The student will learn to apply his or her organizing and management skills into practice by participating in a project with societal impact in real-life projects in different arts organizations or in business-incubator project.
Content
Special issues of managing art projects with societal impact
Evaluation Pass / Fail

 

pmv28 Project (1–12 cr, 27–320 hrs)

Semesters 3–5
Learning Outcomes
The student will learn to apply his or her organizing and management skills into practice by participating in real-life projects in different arts organisations.
Content
Processes of cultural productions
Evaluation pass/fail
Study Methods
Active participation in a project
Requirements
Completion of the project
Project report

 

pmv2 Work experience (1–12 cr, 27–320 hrs)

Semesters 3–5
Learning Outcomes
The student will learn to apply his or her knowledge in arts management by working in various demanding positions in the cultural field.
Content
- Special issues of arts management
Evaluation Pass / Fail
Study Methods
Individual study
Requirements
Written certificate from the employer
Completed work experience period
Written report

 

m Courses at other finnish universities (1–15 cr, 27–405 hrs)

Semesters 4–5
Learning Outcomes
The student will deepen one's knowledge on the different arts management related aspects.
Content
- The content varies depending on the selected courses. The courses are always to be agreed upon with the head of department
Evaluation 0–5
Study Methods
According to the requirements of selected universities
Requirements
Class attendance
Completion of the assignments
A copy of the course certificate must be presented

 

pm45 Music business (5 cr)

Semester 3–4
Learning Outcomes
The student will learn the framework of music business – who are the players, how they operate and what is their earning logic. The course contains both theoretical and practical aspects on the various sides of music business. After the course, the student will understand the principles of music business and apply the acquired knowledge when working on the field.
Content
- Music Business Framework
- Marketing in Music
- Contracts in Music Business
- Finnish Music in numbers
- International song exports
Evaluation 0–5
Study methods
Lectures, 36 hrs
Individual study min 85
Organisation visits, max 10 hrs
Requirements
Class attendance
Exercises

 

pmv35 Current issues of arts management (1–10 cr, 27–267 hrs)

Semesters 1–5
Learning Outcomes
The student will learn to identify and assess various dimensions and current phenomena of arts management.
Content
- Conferences, seminars, workshops and other events fitting to the course objectives
The students must apply for the right to participate in the conferences, seminars or other events organized outside the Arts Management Master's Degree Programme. The application must describe the content of event and include a copy of the programme. The credits attained from the event will be decided by the head of Arts Management Programme on the basis of the content and extent of the event and on the amount of individual work performed by the student.
Evaluation pass/fail
Study Methods
Attendance at events, 24 hrs
Requirements
Attendance at an event
Completion of the assignment(s)

 

m Exchange studies (10–30 cr, 270–810 hrs)

Semesters 4–5
Learning Outcomes
The student will learn to broaden his or her knowledge in the field of arts management in a foreign university. The Sibelius Academy has an agreement of student exchange programmes with a number of universities abroad. Erasmus exchange programme is the most typical way of arranging exchanges. Usually the exchange study period is planned to last for 3 to 6 months.
Content
- Various arts management courses as organized by the hosting universities
Evaluation As organized by the hosting universities; these issues are always to be agreed well in advance before the exchange takes place.
Study Methods
As organized by the hosting universities
Requirements
As organized by the hosting universities

 

pm46 Festival management (5 cr, 134 hrs)

Learning Outcomes
The student will learn to identify the key actors, practices and structures of festival management. After the course the student is able to recognize the funding structures and key stakeholders of festivals, assess the economic impact of festivals, implement various sustainability and safety practices, and recognize the main issues in festival logistics and volunteer management.
Evaluation 0–5

 

pm47 Managing arts projects with societal impact (5 cr, 134 hrs)

Learning Outcomes
The student will learn to identify the different aspects of the impact of arts on social, cultural, educational and economic life of societies. After the course the student is able to recognize the working styles of socially responsible arts managers and apply this knowledge to a variety of art projects that aim to engage in societal activity.
Evaluation 0–5

 

TAIDEHALLINNON MAISTERIOHJELMA, Kuopio

Luentoja ja/tai pienryhmä-työskentelyä sisältävien opintojaksojen hyväksyttävä suorittaminen edellyttää vähintään 75 %:n läsnäoloa luennoilla ja aktiivista osallistumista.

 

PÄÄAINE, LUOVIEN ALOJEN TOIMINTAYMPÄRISTÖ

mak1 Johdatus taidehallintoon (6 op, 160 t)

Osaamistavoitteet
Kurssi toimii johdantona taidehallinnon alaan. Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille perustietämys kulttuuriteollisuuteen ja luoviin toimialoihin liittyvistä teorioista, käsitteistä ja rakenteista. Kurssi sisältää kirjallisuutta ja luennoilla erikseen jaettavaa aineistoa, jotka toimivat pohjana keskusteluille ja esseen kirjoittamiselle.
Sisältö
- taidehallinto tutkimusalueena
- taidehallinnon rooli ja merkitys yhteiskunnassa
- luovat toimialat ja kulttuuriteollisuus
Suoritusajankohta 1. syksy
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

mak15 Luovien alojen liiketoiminta ja yrittäjyys (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa luovien alojen erityspiirteet ja sen eri muodot sekä osaa analysoida alan yrittäjänä toimimisen edellytyksiä. Lisäksi opiskelija tunnistaa luovien alojen keskeiset käsitteet ja tilastoinnin sekä merkityksen kansallisesti ja kansainvälisesti.
Suoritusajankohta 1. syksy
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

mak19 Luovien alojen tulevaisuus (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on syventää opiskelijoiden tietämystä luovista aloista sekä antaa välineitä toimialan rajapintojen analysointiin ja strategiseen suunnitteluun.
Sisältö
- toimialaan vaikuttavat muutostekijät
- toimialan kehityssuunnat
- toimialarajat ylittävä yhteistyö
- tulevaisuuden tutkimus ja luovat alat
- uudet ansaintalogiikat
- kansainvälistyminen
Edeltävät opinnot
Johdatus taidehallintoon ja Luovien alojen liiketoiminta ja yrittäjyys
Suoritusajankohta 2. syksy
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

mak20 Luovien alojen projektitoiminta (6 op, 160 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle tietoa projektin suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista sekä perehdyttää opiskelija tuottamisen ja tuottajana toimimisen osa-alueisiin. Kurssi antaa valmiuksia toimia projektien asiantuntija- ja johtotehtävissä.
Sisältö
- projektin suunnittelu, toteutus, ohjaus ja seuranta
- projektin arviointi ja arviointimenetelmät
- projektin johtajan roolit ja tehtävät
- prosessiajattelu
- verkostomainen toimintatapa ja yhteistyö
- yhteistoiminnan koordinointi ja johtaminen
- laatu ja vaikuttavuus
- tuottajan roolit ja vastuu
- kansainväliset projektit
- yhteistoiminnan koordinointi ja johtaminen
Suoritusajankohta 1. syksy – 1. kevät
Arviointi 0−5

 

makv4 Kulttuuriteollisuuden ja -tuotannon kirjatentti (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat kulttuuriteollisuuden ja -tuotannon eri lähestymistapoihin ja keskeisiin suuntauksiin.
Suoritusajankohta 2. kevät
Arviointi 0−5

 

mak17 Ajankohtaiset teemat / vierailut (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat kulttuuri-liiketoiminnan ajankohtaisiin teemoihin ja alalla toimiviin organisaatioihin.
Suoritusajankohta 1. syksy – 2. syksy
Arviointi a / i

 

PÄÄAINE, KULTTUURILIIKETOIMINTA                                                                    

mak29 Strateginen suunnittelu ja johtaminen (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojaksolla tutustutaan kirjallisuuden ja käytännön esimerkkien avulla strategisen suunnittelun ja johtamisen keskeisiin osa-alueisiin. Tavoitteena on perehdyttää opiskelijat strategisen suunnittelun ja johtamisen keskeisiin käsitteisiin ja malleihin, joiden avulla voidaan analysoida ja kehittää strategista työskentelyä ja ohjausta.
Sisältö
- strategian elementit
- strategiaprosessi
- strategisen johtamisen lähestymistavat
- strategisen suunnittelun ja johtamisen työkalut
Suoritusajankohta 1. syksy
Arviointi 0−5

 

mak30 Liiketoiminnan suunnittelu ja kehittäminen (6 op, 160 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat erilaisiin liiketoiminnan suunnittelutilanteisiin niin, että opiskelijalle muodostuu kokonaiskuva liiketoiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen liittyvistä tekijöistä ja hän kykenee analysoimaan liiketoiminnan tilaa ja sen kehittämistarpeita.
Opintojaksoon kuuluu harjoitustyö, jossa opiskelijat laativat tai analysoivat erilaisia liiketoiminta-suunnitelmia.
Sisältö
- liiketoiminta suunnittelun kohteena
- liiketoiminnan elinkaariajattelu
- liiketoimintasuunnitelman rakenne
Edeltävät opinnot
Strateginen suunnittelu ja johtaminen
Suoritusajankohta 1. kevät
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

makv20 Henkilöstöjohtaminen (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat henkilöstöjohtamisen kokonaisuuteen ja ajankohtaisiin haasteisiin tarkastelemalla henkilöstöjohtamista strategisen johtamisen ja henkilöstöhallinnon sekä ihmisten ja osaamisen johtamisen näkökulmista. Opintojaksolla tutustutaan kirjallisuuden, käytännön esimerkkien ja artikkeleiden referoinnin avulla johtajuuden ja johtamistyön keskeisiin kysymyksiin.
Sisältö
- henkilöstöjohtamisen kokonaiskenttä
- henkilöstöstrategia
- henkilöstöhallinto
- henkilöstön kehittäminen
- henkilöstö strategisena resurssina
- osaamisen johtaminen
- esimiestyö ja sen haasteet
Edeltävät opinnot
Strateginen suunnittelu ja johtaminen
Suoritusajankohta 2. kevät
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

mak36 Kulttuurimarkkinointi (6 op, 160 t)

Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää suunnitelmallisen markkinoinnin roolin ja merkityksen yrityksen menestyksessä, tuntee kilpailukeinot sekä hallitsee markkinoinnin suunnittelun perustyökalut. Opintojaksolla perehdytään kulttuurimarkkinoinnin erityispiirteisiin, kilpailukeinojen monimuotoisuuteen ja suunnitelmallisen markkinoinnin merkitykseen
Sisältö
- kulttuurimarkkinoinnin käsite
- kysyntä, kilpailu ja markkinointiin vaikuttavat muut tekijät
- markkina-analyysit ja -tutkimus
- kohderyhmäajattelu ja markkinoinnin kilpailukeinot
- asiakkuusajattelu ja asiakkuuksien hallinta
- markkinoinnin tavoitteen-asettelu
- markkinoiden suunnittelu ja johtaminen
- markkinointiviestintä
Edeltävät opinnot
Kurssille osallistuminen edellyttää perustietoja markkinoinnista. Alkutentti annetun kirjallisuuden pohjalta.
Suoritusajankohta 1. kevät
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

mak37 Taloushallinto ja rahoitus (6 op, 160 t)

Osaamistavoitteet
Kurssi syventää taloushallinnon osaamista ja perehdyttää voittoa tavoittelevien ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden taloushallinnon ja rahoituksen erityispiirteisiin. Tavoitteena on, että opiskelija tunnistaa toiminnan kustannuksiin vaikuttavat keskeiset tekijät, rahoitustarpeet ja lähteet.
Sisältö
- taloussuunnittelu ja seuranta
- hinnoittelu
- toiminnan arviointi ja keskeiset tunnusluvut
- rahoitus
Edeltävät opinnot
Kurssille osallistuminen edellyttää perustietoja taloushallinnosta. Alkutentti annetun kirjallisuuden pohjalta.
Suoritusajankohta 1. kevät
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

mak27 Sponsorointi ja yritysyhteistyö (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat sponsorointiin liittyviin käsitteisiin ja toimintamalleihin sekä antaa valmiuksia käytännön yritys-yhteistyön käynnistämiseen. Opintojaksoon kuuluu harjoitustyö, jonka kautta opiskelijat tutustuvat käytännössä sponsoroinnin eri osa-alueisiin.
Sisältö
- kulttuurisektorin varainhankinta
- sponsorointiyhteistyö
- sponsorointipaketin luominen ja hinnoittelu
Suoritusajankohta 1. kevät
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

mak24 Tekijänoikeudet ja sopimusjuridiikka (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijoille perustietämys kulttuurituotteisiin ja -palveluihin liittyvästä lainsäädännöstä, työ- ja sopimusoikeudesta sekä kulttuuri-sektorin tekijänoikeuksista. Lisäksi opintojaksolla käsitellään oman tuotteen suojaamiseen liittyviä kysymyksiä.
Sisältö
- oikeudelliset käsitteet
- kauppa- ja sopimusoikeuden keskeiset osa-alueet
- yhtiömuotoja koskeva lainsäädäntö
- työsuhdejuridiikka
- tekijänoikeudet
- immateriaalioikeudet
Suoritusajankohta 2. syksy
Arviointi 0−5
Opintojakso soveltuu avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaan.

 

PÄÄAINE, TUTKIELMA JA SITÄ TUKEVAT OPINNOT                                                   

mak 51 Tutkielmaseminaari (8 op, 214 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on ohjata opiskelijaa itsenäisen tutkimustyön tekemisessä. Tutkielmaseminaari tukee tutkielmaprosessin etenemistä tutkimussuunnitelman laadinnasta tutkielman kirjoittamiseen.
Tutkielmaseminaarin kuluessa opiskelijat saavat välineitä oman tutkimuksen tekemiseen ja arviointiin sekä tieteellisen tiedon hankkimiseen ja soveltamiseen tieteellisiin ja ammatillisiin ongelmiin. Seminaareja järjestetään säännöllisesti ja niissä käsitellään ohjaajan johdolla tutkielman tekemiseen liittyviä keskeisiä teemoja. Henkilökohtainen ohjaus ajoittuu opintojen loppuvaiheeseen.
Sisältö
- tutkimusmenetelmät
- tutkielmaprosessi
- tutkimussuunnitelma
- tieteellisen tekstin tuottaminen ja analysointi
Suoritusajankohta 1. syksy – 2. kevät
Arviointi a / i

 

mak38 Suullinen ja kirjallinen viestintä (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat suullisen ja kirjallisen viestinnän keskeisiin osa-alueisiin ja vaikuttamisen keinoihin sekä niiden käyttöön haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa
Sisältö
- viestinnän keinot
- mediasuhteet
- raportointi
- sisäinen ja ulkoinen tiedottaminen
- neuvottelu- ja kokoustaidot
- erilaiset viestintätilanteet
- viestintävastuu
- vuorovaikutteisuus viestinnässä
- kriisiviestintä
Suoritusajankohta 1. syksy – 1. kevät
Arviointi 0−5

 

mak55 Tutkimusmetodit (6 op, 160 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten menetelmien hyödyntämiseen tutkielman tekemisessä. Harjoituksissa perehdytään erilaisiin tutkimuksen tekemisen traditioihin ja menetelmiin.
Sisältö
- tutkimusmenetelmien valinta
- aineiston hankinta, käsittely ja tulkinta
- kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen erot ja yhtäläisyydet
- kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset aineistot ja niiden analyysi
- kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten aineistojen analyysiohjelmien käyttöä
Edeltävät opinnot
Kurssille osallistuminen edellyttää perustietoja tutkimusmetodeista. Alkutentti annetun kirjallisuuden pohjalta.
Suoritusajankohta 1. lukuvuosi
Arviointi 0−5

 

oam Opinnäyte, taidehallinto (musiikin maisteri) (40 op, 534 t)

Opiskelija osoittaa opinnäytteellään pääaineen hallintaa ja saavuttaneensa pääaineen osaamistavoitteet.
Opinnäyte muodostuu kahden opintojakson suorituksista
mak53 Opinnäytetyö
kss-  Kypsyysnäyte
Arviointi
Opinnäytteen kokonaisarviointi asteikolla a / i. Ainejohtaja antaa opinnäytteen suoritusmerkinnän.

 

mak53 Opinnäytetyö (40 op, 1068 t)

Osaamistavoitteet
Taidehallinnon alan kokonaisuuden hallintaa osoittava opinnäyte muodostuu itsenäisestä tutkimustyöstä, jonka tuloksena syntyy opinnäytetyö. Se voi olla kirjallinen tutkielma tai kirjallisen tutkimusosion ja produktion / projektin yhdessä muodostama kokonaisuus. Opinnäytetyön luovuttamisen jälkeen suoritetaan kypsyysnäyte.
Suoritusajankohta 2.–3. lukuvuosi
Arviointi 0−5

 

kss- Kypsyysnäyte (0 op)

Kuvaus
Kypsyysnäyte on kirjallinen koe, jonka tulee osoittaa äidinkielen hallintaa ja perehtyneisyyttä opinnäytetyön aihepiiriin.
Suoritukset
Osallistuminen kokeeseen Sibelius-Akatemian yleisinä tenttipäivinä
Arviointi a / i
Opinnäytetyön ohjaaja tai osaston-johtajan määräämä tarkastaja sekä äidinkielen tarkastaja joko hyväksyvät tai hylkäävät kypsyysnäytteen.

 

VALINNAISET OPINNOT

makv5 Kulttuuriyrittäjyyden ja liiketoiminnan kirjatentti (4 op, 107 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat kulttuuriyrittäjyyden ja -liiketoiminnan eri lähestymistapoihin ja keskeisiin suuntauksiin.
Suoritusajankohta 2. kevät
Arviointi 0−5

 

makv24 Johdatus taloushallintoon (2 op, 54 t)

Osaamistavoitteet
Kurssi antaa kokonaiskuvan taloushallinnosta eri osa-alueista ja perehdyttää taloushallinnon peruskäsitteisiin sekä taloussuunnittelun merkitykseen toiminnan suunnittelussa ja seurannassa.
Sisältö
- taloushallinnon käsitteet ja osa-alueet
- kustannuslaskenta ja hinnoittelu
- budjetointi ja talouden seuranta
- kirjanpidon ja tilinpäätöksen tulkinta
Suoritusajankohta 1. syksy
Arviointi a/ i

 

pmv28 Projekti (1–12 op, 27–320 t)

Osaamistavoitteet
Tavoitteena on antaa opiskelijalle mahdollisuus soveltaa opittuja taitoja joko kulttuuriyritysten tai taideorganisaatioiden käytännön projekteissa.
Suoritusajankohta 2. lukuvuosi
Arviointi a / i

 

makv23 Työharjoittelu (2–10 op, 53–267 t)

Osaamistavoitteet
Tavoitteena on antaa opiskelijalle mahdollisuus etsiä itselleen työharjoittelupaikka, jossa hän voi soveltaa oppimaansa ja kehittää taitojaan etukäteen laaditun suunnitelman mukaisesti. Linjanjohtaja hyväksyy opiskelijan ja työnantajan välisen työsopimuksen työn sisällön osalta ennen harjoittelun aloittamista
Suoritusajankohta 2. lukuvuosi
Arviointi a / i

 

makv1 English / introduction to cultural industries (2 op, 53 t)

Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelijat kulttuuritoimialaan liittyviin keskeisiin englanninkielisiin käsitteisiin ja antaa valmiuksia toimia neuvottelutilanteissa sekä tuottaa asiatekstiä.
Sisältö
- käsitteet ja sanasto
- neuvottelutaidot
- kirjallinen ilmaisu
Suoritusajankohta 1. syksy
Arviointi a / i.

 

makv21 Liiketoimintasuunnitelma (4 op, 07 t)

Osaamistavoitteet
Opiskelija saa kokonaiskuvan kasvuyrityksen perustamisesta Suomessa ja oppii laatimaan selkeän liiketoimintasuunnitelman. Opintojaksolla laaditaan liiketoimintasuunnitelma ja tilaisuuksien aihepiiristä työpapereita. Opiskelijat voivat halutessaan osallistua Venture Cup -liiketoimintasuunnitelmakilpailuun (ks. www.venturecup.fi).
Sisältö
- kasvuyrittäjyys
- liiketoimintasuunnitelma ja sen eri osa-alueet
- markkinointi
- rahoitus
- liiketoimintamallit
Suoritusajankohta 2. syksy –  2. kevät
Arviointi a / i