Photo: Veikko Kähkönen

Konsten är en gåva -kampanj: Konsten skapar en bättre framtid för oss

Konstuniversitetet lanserar idag Konsten är en gåva -kampanjen, som påminner om konstens roll i samhället. Att konsten skapar en bättre framtid för oss är Konstuniversitetets kampanjs huvudbudskap.

– Konsten är nationens gemensamma hjärta. Och en värld utan konst vore i varje fall platt och färglös, förbaskat tråkig. Jag tror att konsten är ett sätt att förstå världen, tycker Tommi Korpela, som är ett av kampanjens ansikte.

Förmågan att tänka kreativt är en förutsättning för tillväxt och innovationer.

– Finland behöver konst mer än någonsin. Nu behöver Konstuniversitetet resurser för konstens nya former och utvecklingsprojekt som syftar till att konsten ska ha nya sätt att påverka i vårt samhälle, säger Karri Kaitue, Konstuniversitets styrelseordförande.

Kampanjen påminner också att kultur är bra för hälsan. Forskningen visar att kulturella intressen är minst lika bra för hälsan som att gå ner i vikt och motionera. Enligt neurologen och författaren Markku T. Hyyppä, som forskat om ämnet, är kulturellt intresserade människor friskare och lever i genomsnitt ett par tre år längre än de övriga. Kulturella intressen förlänger alltså livet mer än viktnedgång och motion (Markku T. Hyyppä: Kulttuuri pidentää ikää, 2014).

Konstuniversitet samlar in gemensamt kapital från företag, samfund, stiftelser och privatpersoner fram till 30.6.2017. Insamlingsmålet är 3 miljoner euro. Staten stöder medelinsamling genom att bidra med upp till tre euro för varje donerad euro.

Läs mera här.