Photo: Riku Saastamoinen
Pedagoginen olohuone 1.12. Teatterikorkeakoululla

Pedakävelyt-nettisivu julkistettu Pedagogisessa olohuoneessa

”Mitä sinulle merkitsee hyvä pedagogi?”

 

“1. Rohkaisija

2. Lämpö

3. Osaa astua syrjään ja antaa yksilön/ryhmän loistaa” (tapahtumassa vierailleen mietteitä)

 

Ensimmäinen joulukuuta järjestetty Pedagoginen olohuone kokosi yhteen Teatterikorkeakoulun erillisten opettajan pedagogisten opintojen osaamista. 

“Pedagogisen olohuoneen tarkoitus oli olla rento tapahtuma, jossa ihmiset saivat kohdata toisensa, vaihtaa ajatuksia, verkostoitua, haastaa, kysellä, ihmetellä, löytää uusia näkökulmia ja tutustua meihin, uusiin taidepedagogeihin”, kertoo Hanna Gibson, näyttelijä ja sairaalaklovni.

“Tapahtuma oli inspiroiva ja palveli koulutuksellista tarkoitustaan”, kommentoi näyttelijä Janne Kinnunen.

Olohuoneessa julkistettiin Pedakävelyt-nettisivu, jonne 2017–2018-vuosikurssin opettajaopiskelijat ovat keränneet ehdotuksiaan pedagogisiksi praktiikoiksi. 

Kävely tulee ymmärtää laajasti matkana: konkreettisena kävelylenkkinä, esityskiertueena, videohaastatteluna menneisyyteen, korttien kirjoittamisena entisille opettajille ja niin edelleen. Yhteistä toimintatavoille oli kohtaaminen.

 

Opettajan opinnot kiinni ajassa ja täynnä mahdollisuuksia

Erilliset opettajan pedagogiset opinnot, joihin voi hakea kahden vuoden välein, tarjoavat teatteri- ja tanssialan ammattilaisille mahdollisuuden opiskella pedagoginen pätevyys työssä käymisen ohessa.

“Huomasin, että nämä maisterin tutkinnon jälkeen tehtävät erilliset opettajan pedagogiset opinnot ovat hyvin huonosti tunnetut alalla”, kertoo näytelmäkirjailija–dramaturgi Paula Salminen. “Opintojemme aikana julkisuuteenkin nousivat kysymykset opettajan vastuun ja vallan rajoista sekä näihin liittyvistä väärinkäytöksistä teatteri- ja tanssiopetuksessa. Opinnoissa pystyimme reflektoimaan näitä kysymyksiä, purkamaan omia kokemuksiamme sekä pohtimaan omaa opettajuuttamme suhteessa valtaan ja vastuuseen. Opinnot olivat siis kiinni ajassa ja huokoiset suhteessa ympäröivään todellisuuteen.”

 

Opinnot keräävät muutenkin kiitosta:

"Tavoitteenani oli kartuttaa tietoani taidepedagogiikan olemuksesta, sitä ympäröivistä teorioista sekä käytänteistä”, kertoo Anni Heikkinen, tanssin lehtori Oulusta. “Näihin osa-alueisiin sain koulutuksessa tienviittoja.” 

Yli 20 vuotta näyttelijänä toiminut Janne kuvailee koulutuksen tarjonneen mahdollisuuden pysähtyä ja oppia sanoittamaan omaa osaamista. ”Koulutus herätti innostuksen —taas— taiteen ja teatterin pedagogisiin mahdollisuuksiin ja uskon omiin kykyihini muuttaa maailmaa taiteen opettamisen avulla.”

“Aivan supermahtava mahdollisuus ja kokemus!!!” hehkuttaa Hanna. ”Ilman tätä koulutusta monet ovet olisivat pysyneet kiinni, ja olisin vain junnannut paikoillani. Huomaan ajattelevani ja katsovani rohkeammin asioita uusista näkökulmista ja uskallan olla sitä, mitä olen.”

 

Pedagogisia kävelyitä ja esittelyt 2017–2018-vuosikurssin opiskelijoista löydät osoitteesta www.pedakavelyt.com 

Erillisiin opettajan pedagogisiin opintoihin voi hakea seuraavan kerran syksyllä 2019, ja opetus alkaa alkuvuonna 2020.

 

Teksti: Kenneth Siren