Photo: Heikki Tuuli
Jukkis Uotila, Sibafestin taiteellinen johtaja ja jazzprofessori, sekä muusikko Peter Lerche suunnittelivat Vesa-Matti Loirille omistetun konsertin. Konsertti järjestettiin 2. helmikuuta Musiikkitalon konserttisalissa.

Sibafest keräsi 8 000 konserttikävijää Musiikkitaloon

Kuudetta kertaa järjestetty Taideyliopiston Sibelius-Akatemian festivaali Sibafest keräsi noin 8 000 kävijää Helsingin Musiikkitaloon ja lähialueiden kirkkoihin. Kahdeksan päivää ja 35 tapahtumaa sisältänyt, Sibelius-Akatemian toimintaa laajasti esitellyt festivaali järjestettiin 29.1.–6.2.2016. Ohjelman kuratoi jazzprofessori Jukkis Uotila. Festivaalin teemana oli tällä kertaa elokuva.

– Musiikkitalon pienten salien täyttöaste oli aiempia festivaaleja parempi ja konsertit keräsivät entistä runsaammin yleisöä. Erityisesti ihmisiä kiinnosti Musiikkitalon kantaesitys Steve Reichin kulttiteoksesta Music for 18 Musicians. Musiikkitalon alalämpiön ilmaiset luentokonsertit olivat myös ilahduttavan suosittuja, Sibafestin vastaava tuottaja Hans Tinell kertoo.

Festivaali esitteli Sibelius-Akatemian toiminnan kirjoa yli musiikinlajien. Lavalle nousivat niin Sibelius-Akatemian nykyiset ja entiset opiskelijat kuin opettajatkin. Uutuutena järjestettiin useita pop-up-esiintymisiä mm. Asematunnelin Kompassitasolla, Kampin keskuksessa sekä Musiikkitalossa ennen festivaalia ja sen aikana. Pop-up-esiintymiset keräsivät ohikulkijoilta paljon kiitosta.

Erityisen suosituksi Sibafestin aikana nousivat yleisöyhteistyöprojektit, joita edustivat kävijäennätyksensä rikkonut Perhepäivä ja lastenooppera Pikku Taikahuilu 30. tammikuuta. Suorana verkossa veloituksetta lähetetyt Steve Reich: Music for 18 Musicians (3.2.) ja Säveltäjänä Teppo Mäkynen – Musiikkia vailla elokuvaa (5.2.) keräsivät ruutujen ääreen satoja katsojia.

Tähtivieraat toivat osaamistaan myös opiskelijoiden käyttöön

Sibafestiin osallistui vaikuttava lista ulkomaisia ja kotimaisia tähtivieraita, joiden osaamista hyödynnettiin Sibelius-Akatemian opiskelijoille järjestettyjen mestarikurssien ja muiden opetustuokioiden muodossa.

Avajaiskonsertissa 30. tammikuuta loistivat jazzin amerikkalaislegendat Joe Lovano, Vince Mendoza ja Tim Hagans. Steve Reichin alkuperäisyhtyeeseen kuuluva Toronton yliopiston professori Russell Hartenberger ohjasi Sibelius-Akatemian opiskelijoita Music for 18 Musicians -teoksen tulkintaan. Musiikkitaloon Helsingin kaupunginorkesterin ylikapellimestarin pestinsä jälkeen palannut John Storgårds harjoitti ja johti Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteria Sibafestin päätöskonsertissa.

Jukkis Uotila kertoi avajaiskonsertin tähtivierailuiden mahdollisesti poikivan kansainvälistä yhteistyötä.

– Kapellimestari Vince Mendoza kertoi, että idea elokuvan ja musiikin yhteisestä esittämisestä Sibafest-avajaiskonsertin tapaan big bandin ja kamariorkesterin kanssa oli ainutlaatuinen kokemus. Hän on yrittänyt tehdä jotain samanlaista sekä University of Southern Californiassa, Los Angelesissa että Metropole Orchestran kanssa Hollannissa, eikä se ole koskaan syystä tai toisesta onnistunut. Sibafest-asiakkaat saivat siis maailmanlaajuisestikin uniikin kokemuksen, Uotila kertoo ja lisää Mendozan pyytäneen Sibis Alumni Big Bandia ja Sibelius-Akatemian kamariorkesteria Aasian kiertueelle samalla projektilla 2017–18.

Seuraavan Sibafestin suunnittelu on käynnistymässä. Festivaali ajoittuu tammi–helmikuun vaihteeseen 2018. Taiteellinen johtaja valitaan myöhemmin.

Tuottaja Hans Tinell

Kuvia festivaalista © Heikki Tuuli

Sibafestin perhepäivä keräsi Musiikkitalon alalämpiöön ja pikkusaleihin runsaasti pientä yleisöä 30. tammikuuta.

Käyrätorvitaiteilija Tero Toivonen opasti pieniä vaskisoittajia Dr. Co Brass -konsertissa Sibafestin perhepäivässä.

Savonlinnan Oopperajuhlillakin nähty Pikku Taikahuilu keräsi Musiikkitalon Sonore-salin täyteen 30. tammikuuta.

Laulutaiteen professori Petteri Salomaa esitti pianotaiteilija Kiril Kozlovskyn kanssa Jacques Ibertin G.W. Pabstin Don Quijote -elokuvaan säveltämiä lauluja sekä Rodion Stsedrinin vavahduttavan “Vuosisatani, villi petoni” -laulusarjan.

Vesa-Matti Loirille omistettu konsertti järjestettiin Musiikkitalon konserttisalissa 2. helmikuuta. Pianomusiikin professori Tuija Hakkila, iskelmätaiteilija Paula Koivuniemi ja jazzprofessori Jukkis Uotila esiintyivät konsertissa.

Vesa-Matti Loirille omistetun konsertin esiintyjäkaarti.

Laulaja-lauluntekijä Dave Lindholm esitti Loiri-konsertissa kappaleensa 'Minun nimi on nimes sun'.

Steve Reich: Music for 18 Musicians -konsertti keräsi Musiikkitalon Sonore-salin täyteen kulttiteoksesta innostunutta yleisöä.

Reich-konsertin soittajat saivat ohjausta teoksen tulkintaan Toronton yliopiston professori Russell Hartenbergeriltä.

Amerikkalaistrumpetisti Tim Hagans ilahdutti Sibafest-yleisöä avajaiskonserttivisiittinsä lisäksi myös omalla konsertillaan Sibis Alumni Big Bandin kanssa 4. helmikuuta.

Sibis Alumni Big Band & Tim Hagans – Faces under the influence -konsertin taustalla nähtiin Random Doctors & Klaustrofobia -kollektiivin visualisointeja John Cassavetesin elokuvista.

Jazzrumpali Teppo Mäkynen sävelsi uutta elokuva-aiheista musiikkia, jota hän tulkitsi yhdessä Sibelius-Akatemian jazzopiskelijoiden kanssa Musiikkitalossa 5. helmikuuta.

'

Sibelius-Akatemian GLOMAS-opiskelijoiden ja brasilialaisen Adriano Adewalen maailmanmusiikkikonsertti toi Musiikkitaloon tuulahduksia Brasiliasta, Suomesta, Tansaniasta ja Australiasta 5. helmikuuta.

Kapellimestari John Storgårds harjoitti ja johti Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteria päätöskonsertissa 6. helmikuuta. Orkesterin ohjelmassa oli Kurt Weillia ja Aaron Coplandia.

www.sibafest.fi
www.facebook.com/Sibafest