Nuorisokoulutuksen sävellyskurssi sävellyksestä kiinnostuneille musiikinopiskelijoille

Aika: 13.–14.4.2019 tai 12.–14.4.2019
Paikka: Kallio-Kuninkala, Järvenpää

Sävellyskurssi on suunnattu kaikille vuosina 1999-2003 syntyneille sävellyksestä kiinnostuneille musiikinopiskelijoille ympäri Suomea. Kurssilla pohditaan laajasti taidemusiikin säveltämiseen liittyviä kysyksiä. Millaista musiikkia haluaisin säveltää? Miten luonnostelen ja suunnittelen omia sävellyksiäni? Miten kirjoitan valmiin sävellyksen nuotiksi? Lisäksi tutustutaan sävellystekniikan ja soitinnuksen perusteisiin. Opetus tapahtuu sekä ryhmä- että yksilöopetuksena.

Kurssin yhteydessä käynnistyy myös Yhdenvertaisesti säveltäen -tutkimushanke, johon osallistuvien oppilaiden on mahdollista saada sävellysopetusta seuraavan vuoden ajan. Hanke huipentuu yhteiseen konserttiin keväällä 2020. Tutkimushankkeeseen osallistuvien oppilaiden sävellyskurssi alkaa perjantaina 12.4.2019 yhteisellä tutustumisella ja illanvietolla.

Lisää Yhdenvertaisesti säveltäen -hankkeesta

Opettajina kurssilla toimivat muun muassa Tapani Länsiö, Lauri Kilpiö, Tapio Tuomela, Minna Leinonen, Markku Klami ja Riikka Talvitie.

Hakeminen

Kurssille valitaan 10-15 osallistujaa vapaamuotoisten hakemusten perusteella. Hakemuksista tulee käydä ilmi hakijan musiikillinen tausta, kuten sävellys-, soitin- ja teoriaopinnot. Lisäksi hakemukseen tulisi liittää joko nuottimateriaalia tai soivaa äänitettä hakijan aikaisemmasta sävellystyöstä. Hakija voi myös itse esittää omia teoksiaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Lisäksi sävellys- tai soitinopettajan suosituksen voi laittaa liitteeksi.

Lataa hakulomake Word-muodossa

Hakemukset toimitetaan 20.1.2019 mennessä sähköisesti osoitteella:
Lauri Kilpiö,

Valinnoista ilmoitetaan kaikille hakeneille 15.2.2019 mennessä.

Sävellyskurssi on maksuton sisältäen ruokailut ja matkat. Majoitus maksaa kaikille 19 euroa. Valittujen oppilaiden sävellys- ja soitinopettajat voivat tiedustella mahdollisuutta osallistua kurssille oppilaiden kanssa.

Lisätietoja:

Lauri Kilpiö, nuorisokoulutuksen sävellyksen vastuuopettaja
050 374 1658,

Minna Holkkola, ainejohtaja, sävellyksen ja musiikinteorian aineryhmä
050 529 6492,

Riikka Talvitie, Yhdenvertaisesti säveltäen –tutkimushanke