Photo: Tommy Lindgren

Jussi Kannaste: ”Pohjoismainen jazz on norDIG.in ydin”

Tänä vuonna Taideyliopiston Sibelius-Akatemian jazzin aineryhmän jo perinteeksi muodostunut DIG.-festivaali kantaa nimeä norDIG. Nimi on sanaleikki pohjoismaisuutta tarkoittavasta nordic-sanasta, mutta kertoo myös, että järjestyksessään viidestoista DIG. on juhlavuonnaan omistettu pelkästään pohjoismaiselle jazzille. Jazzin ainejohtaja ja saksofonisti, norDIG.-ohjelman suunnitellut Jussi Kannaste pohtii, mitä pohjoismaisella jazzilla oikein tarkoitetaan. Hän kertoo myös festivaalin ohjelmasta.

– Mielestäni suomalainen jazz on yksinkertaisesti suomalaisten jazzmuusikoiden soittamaa jazzmusiikkia, pohjoismaalainen jazz pohjoismaalaisten jazzmuusikoiden soittamaa jazzmusiikkia ja niin edelleen. On selvää, että newyorkilaisen rumpalin ja norjalaisen rumpalin lähtökohdat tehdä musiikkia ovat luonnollisesti hyvin erilaiset: Manhattanin kiihkeä rytmi kuuluu varmasti amerikkalaismuusikon soitossa, ja raikas vuonoilma ei voi olla vaikuttamatta norjalaisen taiteelliseen ilmaisuun, Jussi Kannaste kuvailee.

Tämä ei kuitenkaan Kannasteen mukaan tarkoita, että norjalainen jazzmuusikko soittaisi "skandinaavisesti" tai amerikkalainen puhtaasti amerikkalaisen jazzperinteen mukaisesti.

– Kerran eräs amerikkalainen vierailijamme tunnisti minun soitostani eurooppalaisen, ja vieläpä pohjoiseurooppalaisen murteen tavasta lähestyä ääniä tietyllä ”bendillä” (taivutuksella). Vaikka suurin idolini on amerikkalainen Joe Henderson, vierailijamme mielestä soitossani kuului silti jokin oman syntyperäni erityispiirre.

norDIG.in aloituspäivänä 4. lokakuuta kuullaan kahta yhdessä soittavaa pianistia, ruotsalaista Sten Sandellia ja suomalaista Aki Rissasta. Konsertin toinen puolisko varattu norjalais-ruotsalaiselle Atomic-yhtyeelle.

– Kuulin ensimmäistä kertaa Sten Sandellia Tampere Jazz Happeningissä noin kymmenen vuotta sitten. Jo ensimmäisestä nuotista olin myyty: Sandellilla on todella ainutlaatuinen kosketus pianoon. Olen todella iloinen, että sain Stenin pariksi Suomen oman jazzpianistitähden, Aki Rissasen!  Illan toinen esiintyjä Atomic on todellinen superyhtye, joka on ollut kasassa 17 vuotta –  harvinainen ikä jazzyhtyeelle. Sanontaa mukaillen, kilometrit todellakin kuuluvat ilmaisussa, Jussi Kannaste kuvailee.

Festivaalin toisena päivänä 5. lokakuuta lauteille astuvat Antti Lötjönen Quintet East sekä tanskalaisen jazzpianisti Carl Wintherin oma trio, jota maustaa suomalaissaksofonisti Timo Lassy.

Antti Lötjönen on monen kotimaisen huippuyhtyeen selkäranka ja uskottu side man. Tänä vuonna halusin nostaa Antin eturiviin yhtyeen johtajaksi ja esitellä hänen uuden ison yhteensä. Carl Winther on legendaarisen tanskalaisen jazzlegendan, Jens Wintherin poika. Carlin trio on tullut tunnetuksi lukuisista kiertueista eri tähtisolistien, kuten Jerry Bergonzin, Tim Hagansin ja George Garzonen kanssa. Tähän konserttiin halusin heidän vieraakseen Timo Lassyn, joka on ehdottomasti Suomen sielukkain ja juurevin saksofonisti.

Festivaalin päätöspäivänä 6. lokakuuta kuullaan suomalaiskitaristi Kalle Kalimaa sekä Arve Henriksenin, Hilmar Jenssonin ja Skúli Sverrissonin muodostamaa islantilais-norjalaistrioa.

Kalle Kalima tekee hienoa kansainvälistä uraa Berliinistä käsin. Kaliman monista eri tuotoksista halusin tapahtumaan juuri hänen Pentasonic-soolokitaraprojektinsa, jossa kuulijat pääsevät keskelle neljän kitaravahvistimen ja yhden bassovahvistimen kanssa luotuja kudelmia. Skúli Sverrisson ja Hilmar Jensson ovat Islannin kaksi tunnetuinta jazzmuusikkoa. Yhdessä huikean norjalaisen Arve Henriksenin kanssa he muodostavat saumattoman kokoonpanon, jonka musiikki on pohdiskelevaa, eteeristä ja samalla yllättävää.

norDIG. 4.–6.10.2017
Black Box, Musiikkitalo

Mitä on amerikkalainen jazz? Mitä on pohjoismainen jazz? Mitä on suomalainen jazz? Tänä syksynä Sibelius-Akatemian jazzin aineryhmä pureutuu pohjoismaisen jazzin laajaan kirjoon kolmipäiväisellä norDIG.-tapahtumallaan. norDIG.issä esiintyvät Sten Sandell & Aki Rissanen Duo (SE/FI), Atomic (NO/SE), Antti Lötjönen Quintet East (FI), Carl Winther Trio feat. Timo Lassy (DE/SE/FI), Kalle Kalima Pentasonic (FI) sekä Arve Henriksen, Hilmar Jensson & Skúli Sverrisson (IS/NO). Jokasyksyistä DIG.iä vietetään nyt järjestyksessään 15. kerran.

Liput: 28/22,50/17,50 € (Ticketmaster), 25/20/15 € (Musiikkitalo), yhteislippu kolmelle illalle 63 € (Ticketmaster), 59 € (Musiikkitalo)

facebook.com/digfestivaali

Teksti: Johanna Laitinen