Photo: Harriina Räinä
Tsukuban yliopiston puutarhan siistimistä julkisen taiteen kurssilla

Potkimisen kestävää taidetta

|
Blog

Kesä saapui vihdoin muutama viikko sitten myös tänne Japaniin. Kuten Suomessa tiedetään, kesän tulo ei välttämättä takaa hyvää säätä ja niinpä taivas on ollut lähinnä pilvessä ja myös taifuuni saapui alueelle. Varsinainen kesäloma alkaa yleensä elokuun toisella viikolla ja opiskelijat suuntaavaat kotiseuduilleen viettämään Obon-juhlaa. 
 
Vaikka kevätlukukauden kurssien oli tarkoitus tulla päätökseen, ei näin kuitenkaan käynyt erään kurssin kohdalla. Osallistuin oman opetusalueeni kurssille, jossa oli tarkoitus toteuttaa teoksia Tsukuban yliopiston sairaalan puutarhaan. Tapaamisia oli joka viikko ja pikku hiljaa teokset valmistuivat. Suurin osa opiskelijoista valitsi teostensa materiaaliksi rakennuseristemuovin, joka päällystettiin ja maalattiin, sillä kurssin opettaja hallitsee kyseisen materiaalin käytön.

 

 

Oma suunniteltu teospaikkani Tsukuban yliopiston puutarhassa oli rinne. Puutarhassa sijaitsi entuudestaan opettajamme Yuko Onon porsas-veistoksia.

 

Itse halusin käyttää luonnollisia materiaaleja, ja päädyin puuhun ja kupariin. Ensimmäinen teosidea diskattiin vaarallisuutensa vuoksi, joten valmistin uuden teoksen joka varmasti olisi turvallinen. Kurssin aikana olemme myös siistineet ja hoitaneet näyttelypaikkana toimivaa puutarhaa istutuksineen. Ruohoa on leikattu ja rikkaruohoja kitketty. Itsellenihän tällainen puutarhanhoito on ollut varsin mieluisaa puuhaa.
 

 

Oman teokseni materiaaleja: kirsikkapuu, ravinteita puulle, multaa ja kuorihaketta. Kävimme opettajani kanssa autolla yhdessä ostamassa puun puutarhakaupasta. 
 
Omaan teokseeni suunnittelin kaksi osaa: istutetun kirsikkapuun ja kuparilevyn, jolle olin syövyttänyt seitsemän samasta puusta irrotettua lehteä. Ajatukseni oli, että rikkihapolla kupariin syövytetyt lehtien painaumat muuttuisivat nopeammin patinoituneen vihreiksi kuin muu osa levystä. Valmistin maahan asennettavaa kuparilevyä varten säänkestävän puisen kehikon.

 

 

Kuparilaatan reunat ensin karhennetaan ja kiillotetaan, lopuksi laatan varsinainen pinta kiillotetaan. 
 
 
Valmistin pehmeäpohja-nimisen pohjusteen kuparilaatalle ja prässäsin seitsemän kirsikkapuusta irronnutta tai irrotettua lehteä laatalle. 
 
 
Prässäyksen jälkeen käsittelin kuvattoman alueen vielä hapon kestävällä vernissalla, jotta rikkihappo syövyttäisi ainoastaan haluamani kohdat. Tämän jälkeen annoin laatan kuivua ja levätä viikon verran, jolloin se oli valmis syövytykseen. Valmiissa laatassa kirsikkapuunlehtien painaumat ovat syöpyneet kuparin pintaan. 
 
Lopulta, päivää ennen teosten suunniteltua asentamista, veimme teokset sairaalaan näytille ja pidimme jokainen lyhyen presentaation töistämme. Teoksia oli tarkastamassa yhdeksän henkilöä sairaalalta ja lisäksi toinen professori opetusalueeltani. Puutarhassa kuulema vierailee usein lapsia ja opettajani oli kehottanut valmistamaan teokset siten, että lapset eivät vahingoitu jos he esimerkiksi potkivat teoksia.
 
Yllätykseksemme lähes jokainen teos todettiin vaaralliseksi, yhtä kankaasta valmistettua teosta lukuunottamatta. Eräs teos oli liian ohut, se voisi kaatua jykevästä maanalaisesta tukirakenteesta huolimatta. Toinen oli liian pehmeä, se saattaisi mennä rikki kun sen päälle istuu ja lapsi saattaisi loukkaantua. Kolmannessa oli liikaa ulokkeita. Oma teokseni todettiin sopimattomaksi puutarhaan, koska puu ei olisi tarpeeksi kestävä tukimateriaali. Teosten olisi ollut tarkoitus olla puutarhassa vuoden verran.
 
Eipä siinä auttanut kuin pakata työt takaisin autoihin ja palata työpajalle. Opettajamme oli tietenkin hyvin pahoillaan ja toivoo voivansa järjestää jonkin toisen näyttelypaikan ensi syksyksi. Minä taisin olla ainoa, joka asiasta hieman tuohtui, koska tuli tehtyä turhaa työtä ja materiaaleja hukattiin. Muut tulivat siihen tulokseen, että hypätään takaisin autoihin ja mennään ostamaan jäätelöä.
 
 
Kirsikkapuu odottaa edelleen tuomiotaan koululla, jonnekinhan se täytynee istuttaa.

 

 

Tyhjäksi jäi tämä kuoppa. 

 

 

 

HARRIINA RÄINÄ

 

Maisterivaihdossa 4.4.–31.8.2017 japanilaisessa Tsukuban yliopistossa, Plastic Art & Mixed Media -koulutusohjelmassa.