Photo: Silvia Pastori
Vuosittainen taidegrafiikan näyttely Tsukuban yliopistossa

Osallistuminen vuosittaiseen Tsukuban yliopiston taidegrafiikan näyttelyyn

|
Blog

こんにちは

 

Oma koulutusohjelmani on täällä Tsukuban yliopistossa PAMM (Plastic Art and Mixed Media), mutta käytännössä kuitenkin seilaan kahden koulutusohjelman välillä. Koska minulla on pitkä historia taidegrafiikan parissa, ovat painomusteen tuoksuiset työpajat minulle aina hyvin kotoisia. On ollut hyvin antoisaa nähdä, miten jo Suomessa oppimiani tekniikoita käytetään ja sovelletaan täällä, eri puolella maapalloa. Oivalluksia on tullut sekä tekniikan että ilmaisun puolelta. Taidegrafiikan professori Naoki Tajima on myös se henkilö, joka järjesti vaihtosopimuksen Kuvataideakatemian kanssa ja tapasinkin hänet ensimmäisen kerran noin vuosi sitten Helsingissä. 

Tsukuban yliopiston taidegrafiikan koulutusohjelma järjestää joka vuosi paperille painettuun taiteeseen keskittyvän näyttelyn. Tajima sensei kysyi haluanko osallistua kyseiseen näyttelyyn ja toki halusin. Tavoitteeni puolen vuoden vaihtojaksolle oli muutenkin keskittyä myös grafiikan tekemiseen, kameratyöskentelyn ohella.

Taidegrafiikka on minulle erityinen alue, jonka kautta saan olla kosketuksissa materiaaleihin eri tavalla kuin muiden käyttämieni medioiden. Kaikki lähtee tutustumisesta ja ystävyyden luomisesta valitun matriisin eli painopinnan kanssa. Se voi olla miljoonia vuosia vanha kalkkikivi, palanen kirsikkapuuta, läjä metallisia kirjasimia, muovinen serigrafiaseula tai pala kuparilevyä. Itselleni vedostamisen tapahtuma on tärkein hetki kuvan luomisessa. Keskiössä ovat rytmi, liike ja oman kehoni suhde materiaaleihin

Tässä on valitsemani painopinta, pieni pala pari millimetriä paksua tasaista kuparilevyä. Halusin syventyä monotypia tekniikkaan, jossa kuvapinta luodaan painomusteella suoraan levyn pinnalle ilman syövyttämistä. Tekniikka on usein erityisesti maalarien suosiossa, sillä se mahdollistaa rajattoman värien käytön yhdellä painokerralla. Itselleni värit eivät ole yleensä keskiössä, oleellisempaa on toiston mahdollisuus ja painopinnan mahdollistama harmaaskaala. Kupari on monipuolinen materiaali taidegrafiikkaa ajatellen ja se toistaa kauniista eri harmaan sävyjä. 

Telasin kuparilaatalle ensin aina tasaisen pinnan painoväriä, jota lähdin poistamaan ja lisäämään. Vedostaessa kaikki painoväri ei koskaan siirry kostutetulle painopaperille, vaan kuparilaattaan jää haalea niin kutsuttu haamukuva. Tätä haamukuvaa käytin hyväkseni tehdessäni uuden kuvan painopinnalle (tällä kertaa ilman telaamista), tavallaan vanhan päälle. Kuvien aiheena on oma katseeni ja yleisesti katseen dynamiikka. Kaikki kuvat on tehty elävästä havainnosta peilin kautta. 

Tässä työ on pakkaamista vaille valmis kuljetettavaksi näyttelytilaan. Paperisten töiden esittämisen kanssa saa usein olla aika luova, varsinkin jos ei halua kehystää töitä. Päädyin kahteen puiseen vaneripohjaan, jotka maalasin siniseen taittuvalla harmaalla. Vedoksien taakse kiinnitin paperiarkkeja hieman pienemmät kapalevyt, jotta puukehikon ja itse kuvan väliin jäisi ilmavuutta. 

Harriina Räinä: 鏡; A Looking Glass. Monotypia ja maalattu puu. 2017.
photo credit: Ari Toda

Näyttelyn ripustus oli tapahtumana kaikkea muuta mihin olin aiemmin tottunut. Aikaa ripustusta varten oli varattu tasan kolme tuntia. Kuvataideakatemiassa olen tottunut, että aikaa varataan yleensä useampia päiviä. Professorimme Tajima sensei päätti töiden järjestyksen myös ensimmäisen tunnin aikana. Ripustus meni kuitenkin todella hyvin ja joutuisasti, johtuen siitä että suurimmalla osalla oli valmiiksi kehystettyjä töitä mitkä tarvitsi vain nostaa seinälle. Tajima sensei järjesti myös presentaatiokierroksen, jossa jokainen esitteli oman työnsä ja tämän jälkeen teoksia sai kommentoida. 

Harriina Räinä: 鏡; A Looking Glass (yksityiskohta). Monotypia ja maalattu puu. 2017.
photo credit: Ari Toda

Kiitokset kaikille näyttelyssä mukana olleille ja tietysti Tajima senseille kaikesta avusta ja tuesta! どうもありがとうございました

 

 

HARRIINA RÄINÄ

 

Maisterivaihdossa 4.4.–31.8.2017 japanilaisessa Tsukuban yliopistossa, Plastic Art & Mixed Media -koulutusohjelmassa.