Paljon puhallusta Oulussa!

|
Blogi

Helmikuun puolivälissä järjestettiin Oulussa suuri Pohjoisen puhallus -tapahtuma, joka kokosi nuoria oboisteja ja fagotisteja yhteen soittamaan, vaihtamaan ajatuksia, opiskelemaan ja konsertoimaan. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Oulun seurakuntien musiikkikoulu, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, Suomen oboe- ja fagottiseura ja Oulun konservatorio. Osana suurtapahtuman opetusta Oulussa vierailivat myös Sibelius-Akateian opettajat Jaakko Luoma (fagotti), Veera Pesu ja Sanna Niemikunnas (oboe).

Opetusvierailu on osa Sibelius-Akatemian kolmevuotista hanketta, jonka puitteissa Sibelius-Akatemian opettajat vierailevat opettamassa musiikkioppilaitoksissa eri puolilla Suomea. Hanketta tukee Suomen kulttuurirahasto ja se käynnistyi syksyllä 2016. Koulutustapahtumasta jäi paljon positiivista antia niin opettajille kuin opiskelijoille.

Kukaan ei ollut ylimääräinen, jokaisen paras riittää

”Päällimmäisenä koulutusviikonlopuista jäi mieleen se ryhmähenki. Se, kuinka kaikki kuuluivat sinne, eikä kukaan ollut ylimääräinen. Harvoin on ollut ihan uusien ihmisten seurassa ja ihan oudossa paikassa niin helppo olla. Tullessa tervehdittiin nimeltä ja olo oli tervetullut. On tietysti mainittava ammattitaitoiset ja kertakaikkiaan huiput opettajat, jotka olivat lähtökohta hyvän fiiliksen syntymiseen. Ihanaa että on ihmisiä, jotka tajuavat tällaisten tapahtumien tärkeyden ja jaksavat nähdä vaivaa niiden eteen.

Klasaripuolelle kuuluu jossain määrin stereotypia, että täydellisyyttä tavoitellaan. Tämä käsitys on nyt tullut kumottua monta kertaa. Ei se pointti ole se, että kaikki osuu nappiin vaan se, että jokaisen paras riittää. Että on tapahtumia, joissa kaikilla soittajilla on suussaan rööri ja saadaan yhdessä kokeilla uutta. Minulle tätä uutta oli Oulun tapahtumassa soitettu improkappale. En ollut ikinä vastaavaa kokeillut. On antoisaa saada soittaa erilaisissa kokoonpanoissa erilaisten ihmisten kanssa. Se on aivan valtava motivaation lähde.”

Tekla Knuutila, nuori fagotisti Ylivieskasta

Improvisointi osoittautui yllättävän helpoksi ja mukavaksi

”Ohjelmassa oli luvassa muun muassa yhteissoittoa ja soittotunteja sekä espanjalaisen oboisti Ramon Ortega Queron mestarikurssi ja konsertti Oulun sinfoniaorkesterin solistina. Itse latasin tapahtumalle suuria odotuksia, eikä se jättänyt minua kylmäksi. Tapahtuma sai säväyttävän alun itselleen keskiviikkona 14.2. Ramon Ortegan mestarikurssilta. Kurssille osallistui oboisteja Sibelius-Akatemiasta ja Oulun konservatoriolta. Itse seurasin opetusta kuunteluoppilaana, ja käsiini jäi hienon kokemuksen lisäksi paljon vinkkejä myös omaan soittooni. Erityisen selkeästi mieleeni jäi mestarin itsensä malliesimerkki Mozartin konsertosta. Tapahtuman odotetuin hetki – ainakin minun osaltani – oli käsillä torstai-iltana; Oulun sinfoniaorkesteri solistinaan Ramon Ortega konsertoi Madetojan salissa. Konsertti oli yksi parhaista missä olen koskaan ollut.

Minulle yhteissoitto on aina ollut yksi mukavimmista osa-alueista soittamisessa, ja rööriorkesterissa soittaminen olikin todella antoisaa. Pääsimme myös kokeilemaan yhdessä improvisointia. Etukäteen hieman jännitti, kun en ollut aikaisemmin juurikaan improvisoinut, mutta se osoittautuikin yllättävän helpoksi ja mukavaksi. Tapahtuma sai arvoisensa loppuhuipennuksen sunnuntaipäivän loppukonsertissa.

Itselleni jäi tapahtumasta kokonaisuutenaan erittäin positiivinen ja inspiroitunut mieli. Toivoisinkin, että saisimme jatkossakin vastaavia suurtapahtumia tänne Ouluun. ”

Eemeli Nevalainen, nuori 18-vuotias oboisti Oulusta

 

On mahtavaa, kuinka eri ihmisen opetuksessa soittamiseen tulee uusi näkökulma

”Oboisti Ramon Ortega Queron mestarikurssi oli minulle ensimmäinen ja jännitys oli katossa varsinkin, kun tiesin pääseväni itse soittamaan Ortegalle toisena Regina Hamarikiven oppilaana. Juuri ennen kurssia hermostuneisuus meinasi ottaa vallan, mutta tilannetta pohtiessani totesin, että kurssilla olevat ihmiset ovat itsekin joskus olleet nuoria soittajia samankaltaisessa tilanteessa ja he kyllä ymmärtävät, jos hermostuksissaan mokailee. Päätin asennoitua ajattelemaan niin, että jos en soittaisi kappalettani täydellisesti, tai edes hyvin, ei sillä olisi mitään väliä. Kunhan saan tästä uuden hyvän kokemuksen jonka avulla seuraava vastaavanlainen tuntuisi edellistä helpommalta.

Ramon oli rento ja lämminhenkinen eikä opetustuokiossa enää niin pelottanutkaan uuteen tilanteeseen joutuminen, vaan keskittyminen siirtyi opetukseen ja uuden tiedon sisäistämiseen. Soittaminen oli hieman hapuilevaa mutta sain hyviä neuvoja ja kehittämisen kohteita, eli loppujen lopuksi opetustuokio oli erittäin antoisa. Hienointa kuitenkin oli, kun soittamisen lisäksi sai kuunnella ja nähdä Sibelius-Akatemian opiskelijoiden soittamista ja oppia siitä, mitä Ramon heille opetti.

Torstaina minulle piti soittotunnin Veera Pesu (SibA). On mahtavaa, kuinka eri ihmisen opetuksessa soittamiseen tulee uusi näkökulma. Vinkit ja harjoitukset ovat ihan toisenlaisia, ja ne tuovat soittamiseen uusia ulottuvuuksia. Mielenkiintoista oli myös nähdä, kuinka opettajat kiinnittävät soittaessani eri asioihin huomiota, sekä mitä he tekevät erillä tavalla opettaessaan ja soittaessaan.

Perjantaina alkoivat Suomen oboe-ja fagottiseuran rööriorkesterin harjoitukset Oulun seurakuntatalolla Saku Mattilan johdolla. Orkesterissa oli niin vasta-alkajia kuin jo pitkän uran soittamisen parissa tehneitä soittajia, ja orkesteri soi upeasti. Soitimme Leevi Madetojan Suite Pastoralen, The Mission -elokuvasta kappaleen Gabriel´s oboe, John Powellin musiikkia elokuvasta How to train your dragon. Näistä kappaleista Saku oli tehnyt rööriorkesterille omat sovituksensa. Illan päätteeksi oli vielä improvisaatioharjoitus, jossa soitettiin Sakun sävellystä Herätys! jonka juuret juontuivat säveltäjän aamuisesta ajatuksenjuoksusta. Kappaleessa johdateltiin soittajia improvisaation maailmaan helposti lähestyttävällä ja hauskalla tavalla ja siitä saatiinkin sunnuntain konserttiin mielenkiintoinen kokonaisuus. Ruokatauon jälkeen fagotisti Jaakko Luoma (SibA) improvisoi sähköfagotillaan muutaman biisin, ja saimme nähdä miltä erilaiset efektit kuulostivat yhdistettynä fagotin soundiin.

Lauantain rööripajassa parasta oli se, että opetusta sai myös muilta opettajilta ja oli mahdollisuus nähdä, kuinka röörejä voi tehdä eri tekniikoilla ja kuinka niitä voi yhdistellä eri tavoilla löytääkseen itselle sopivan tavan tehdä röörejä. Itse sain opetusta röörien vuolemiseen liittyen ja opin erilaisia tapoja sitoa.

Vaikka viikko olikin rankka, jäi siitä erittäin positiivinen mieli. Olin oppinut uutta, saanut hienoja kokemuksia, ja ennen kaikkea sain uutta itsevarmuutta soittamisen suhteen. Jos ja kun samankaltaisia opetusviikkoja järjestetään, olen ehdottomasti paikalla valmiina soittamaan.”

Eevi Stenberg, 16-vuotias oululainen oboisti

Musiikki on kaiken lähtökohta

”Kiitos ystävät, kollegat. Ainoana päätoimisena oboeopena näillä leveleillä, kollegiaalinen kohtaaminen on niin tärkeää. Eikä ainoastaan kohtaaminen, vaan yhdessä tekeminen yhteisen asian äärellä. Musiikki koskettaa, sen sain ilokseni itsekin kokea konsertissa. Musiikki on kaiken lähtökohta, vaikka röörivuolu ja skaalat sen joskus peittoavatkin. Ja muistutitte, miten oma muusikkouskin on jäänyt opettajan varjoon. Eli paljon sain teiltä, siitä iso kiitos, tulitte ja teitte kaiken mahdolliseksi. Toivottavasti nähdään taas pian!”

Regina Hamarikivi, oboensoiton lehtori Oulun konservatoriossa

 


Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja suomalaisten musiikkioppilaitosten opetusyhteistyö on osa Suomen Kulttuurirahaston rahoittamaa kolmevuotista hanketta, joka käynnistyi syksyllä 2016. Sen tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli, jolla pyritään madaltamaan kynnyksiä sekä rakentamaan yhteistyötä eri toimijoiden ja koulutustasojen välillä. Suomi Soimaan -blogissa kuulemme opettajien terveisiä viikonloppuvierailuilta eri puolilta Suomea. 

Asiasanat