Viikon alumni Mari Koppinen: Tarinoita musisoiden ja kirjoittaen

|
Blogi

Musiikkikasvatuksen osastolta valmistunut Helsingin Sanomien toimittaja Mari Koppinen tiivistää Sibelius-Akatemian opintojensa merkitystä:

- Tuntuu, ettei ollut yhtään kurssia, josta ei olisi ollut tulevaisuuden kannalta hyötyä; opinnot olivat niin monipuolisia, jazzin historiasta kansanmusiikkiin ja musiikin johtamiseen, että niistä sai erittäin laajan musiikillisen osaamisen.

Sibelius-Akatemian lisäksi Tampereen yliopistosta filosofian maisteriksi ja Tampereen konservatoriosta musiikinohjaajaksi valmistunut Koppinen on nyt työskennellyt 16 vuotta musiikkijournalismiin erikoistuneena toimittajana.

Käytännöllistä opiskelua rennolla otteella

Musiikillisen monipuolisuuden lisäksi tärkeimpänä antina Sibelius-Akatemian opinnoista Mari kokee etenkin yhteisöllisyyden. Musiikkikasvatuksen osastolla opiskelu oli jokseenkin koulumaista, vuosikurssi suoritti kursseja tiiviinä ryhmänä. Samalla syntyi pitkälle opiskelujen jälkeiseen aikaan kantaneita ystävyyssuhteita. Myös käytännön musiikin tekemiseen keskittyminen ja tekemisen rentous ovat jääneet mieleen tärkeinä opiskelua ohjanneina periaatteina. Opiskelijoihin suhtauduttiin keskenään tasaveroisesti; tuntui, että kaikki lähtivät samalta viivalta.

Yhtenä lämpimänä muistona opinnoistaan Mari mainitsee kansanmusiikin syventymiskohteen ja sen puitteissa toimineen lastenmusiikkiyhtyeen.

- Tekeminen oli omaehtoista ja tiivistä ja kansanmusiikki oli silloin minulle uutta. Myöhemmin olenkin jatkanut kansanmusiikin soittamista säännöllisesti eri kursseilla.

Toimittajuus syntyi innostuksesta

Mari oli ennen Sibelius-Akatemian opintojaan opiskellut Tampereen yliopistossa historiaa sivuaineenaan radiopainotteinen journalistiikka. Toisena SibAn opiskeluvuotenaan Mari pääsi harjoitteluun Ylelle Radio 1:n toimitukseen klassisen musiikin osastolle. Siellä hän teki monenlaisia musiikkitoimittajan töitä: koosti äänilevykonsertteja, toimitti musiikkiuutisia ja musiikkiaiheisia raportteja. Toimittajan työt jatkuivat opintojen ohella myöhemminkin ja Mari on toiminut muun muassa Sibis-lehden toimitussihteerinä.

- Sibis-lehdessä oli vapaat kädet ideoida ja sai nähdä kaikki toimitusprosessin vaiheet.

Koppinen oli myös Helsingin Sanomissa kesätoimittajana, jossa jatkoi töitä freelancerina ja myöhemmin nykyisessä vakinaisessa toimittajan pestissä.

Toimittajanuralle suuntautumisen Koppinen kertoo tapahtuneen liikoja laskelmoimatta, intuitiivisen innostuksen kautta - Marilla on aina ollut vahva kiinnostus tarinoihin. Muusikon ja toimittajan identiteetit sopivat yhteen mainiosti, sillä musiikkitoimittajan työssä vaaditaan omaa sisällöllistä kokemusta ja näkemystä.

Uransa mielenkiintoisimpina työtehtävinä Mari mainitsee Euroviisujen toimittamisen. Sen lisäksi, että aihe on Marin sydäntä lähellä, hän pitää jännittävinä haasteina tilanteita, joissa pitää laittaa itsensä täysillä likoon.

- Euroviisuja toimittaessa pitää hoitaa monen tyyppistä mediaa samanaikaisesti ja vauhdilla. Omia ideoita pitää olla runsaasti.

Jatkuvasti uutta oppimassa

Aktiivinen asenne näkyy Marin elämässä; hän haluaa jatkuvasti kehittyä ja oppia uutta. Kieltenopiskelu, viimeisimpinä viro ja ruotsi, on Marille tärkeää. Klassista viulua aikoinaan pääinstrumenttina soittaneelle Koppiselle jazz-viulutunnit olivat mielenkiintoinen haaste. Rakas kansanmusiikkiharrastus jatkuu kesäisin Haapavedellä, joulun aikaan Oriveden kansanmusiikkikurssilla soittaen. Sibelius-Akatemiassa tällä hetkellä opiskelevia hän kannustaa suhtautumaan opintoihin avoimin mielin; kannattaa rohkeasti kokeilla asioita, jotka itseä aidosti kiinnostavat.

 

Teksti: Pauliina Rahiala
Kirjoittaja on Sibelius-Akatemian opiskelija ja mukana alumnimentorointiohjelmassa.
Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumniyhteistyöstä