Photo: Kalle Kallio

Viikon alumni Katja Thomson: Monikulttuurisesti, muusikkona osana yhteisöä

|
Blogi

Musiikin maisteri Katja Thomson aloitti opintonsa Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen osastolla vuonna 1990. Opintojen aikana improvisaatio ja yhdessä säveltäminen alkoivat nousta tärkeimmiksi musiikin tekemisen ja pedagogiikan alueiksi. Vuonna 1996 Katja lähti Lontooseen opiskelemaan Guildhall School of Music and Drama -taidekorkeakouluun improvisaatiota ja osallistavien musiikkiprojektien ohjaamista. Opintovuoden päätyttyä hän alkoi soittaa 25 muusikon muodostamassa bändissä, jonka perusti ryhmä Guildhallin opettajia. Eri musiikkigenreistä tulevat muusikot sävelsivät ja sovittivat yhdessä omaa musiikkia ja kehittivät yhteistä musiikillista kieltä. Bändissä kiteytyi monta asiaa, jotka muodostavat edelleenkin keskeisen osan Katjan muusikkoutta ja pedagogista lähestymistapaa: ryhmässä säveltäminen, improvisaatio, vuorovaikutteisuus ja ryhmän yhteisjohtajuus. Jousisektion vetäjänä Katjasta oli musiikillisesti innostavaa uppoutua grooveen ja eri rytmitraditioihin ja yhdistellä niihin jousten soundimaailmaa. Bändin kautta syntynyt yhteisö vaikutti myös siihen että hän päätti jatkaa Lontoossa asumista ja kokeilla työelämän aloitusta metropolissa.
 
Lontoossa Katjaa kiehtoivat erityisesti monikulttuurisuus ja luovaan yhteistyöhön kannustava ympäristö. Katja opetti ja ohjasi improvisaatio- ja sävellystyöpajoja kouluissa, joissa usein suuri osa oppilaista puhui englantia toisena kielenään. Vuodesta 2000 alkaen Katja opetti Guildhallissa ja toimi ohjaajana ja taiteellisena koordinaattorina Guildhallin Connect –projektissa. Projektin idea oli perustaa Itä- ja Etelä-Lontooseen lasten ja nuorten yhtyeitä, ja luoda nuorille uusia vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia musiikin harrastamiseen. Tärkeässä osassa projektia oli kouluttaa Guildhallin opiskelijoita. Työpajaperiodit ja esitykset pidettiin viikonloppuisin ja koulujen loma-aikoina, ja tavoitteena oli löytää jokaiselle yhtyeelle oma, osallistujista kumpuava identiteetti ja tapa tehdä omaa musiikkia. Katja ohjasi lasten yhtyettä nimeltä World in Motion South, jossa rytmisektio ja jouset vähitellen hitsaantuivat yhteen. Vuosien varrella yhteistyötä tehtiin esimerkiksi zimbabwelaisen muusikon, jousikvartetin ja hiphop-artistin kanssa. 
 
Connect-hankkeen rinnakkaishanke, viisivuotinen Creative factory –projekti kokosi alueen teini-ikäisiä musiikinharrastajia ja ammattimuusikoita usean kerran vuodessa intensiivisille leiriviikoille. Creative factory big band saattoi sisältää esimerkiksi viisi rumpusettiä ja kaikkea saksofoneista selloihin. Myös erilaisten freelance-projektien suunnittelu ja ohjaaminen haastoivat Katjaa uuden oppimiseen. Englannissa taidelaitosten julkinen rahoitus velvoittaa outreach-toimintaan, ja siihen panostetaan. Katja ohjasi esimerkiksi the Royal Philharmonic Orchestran koululaisprojekteja, joissa orkesterimuusikot ja koululaiset sävelsivät yhdessä teoksia. Lisäksi hän toimi muusikkona ja säveltäjänä teatteriproduktioissa. Yksi hauskoista Englannin muistoista oli, kun Katja oli Womadissa keikalla algerialaisen bändin kanssa ja yleisö villiintyi täysin hänen alttoviulusoolonsa aikana. Reaktio johtui kylläkin taitavasta vatsatanssijasta, mutta aina kannattaa ottaa ilo irti! Sitten olikin aika jäädä äitiyslomalle, jonka aikana Katja mentoroi Guildhallin opiskelijoita ja kehitti maailmanmusiikkimuskarin monikulttuuriseen perhekeskukseen.
 
Katja muutti takaisin Suomeen vuonna 2011 ja jatkoi paluumuuttajan kulttuurishokista toivuttuaan työtä improvisaation ja osallistavien, luovien projektien parissa. Merenrannat, kodikkaat kahvilat ja salmiakki auttavat läpi kaamoksen! Suomessa työkuvioihin on astunut innostavien yhteistyökumppaneiden ja hankkeiden kautta vahvasti monitaiteisuus. Katja vetää Suomen Kansallisoopperassa yleisötyön osastolla nuorten musiikkiteatteriryhmää yhdessä näyttelijä-ohjaajan ja tanssija-koreografin kanssa. Monitaiteiset ja monikulttuuriset projektit Helsingin Kulttuurikeskuksen Stoan kanssa ovat tuoneet uusia inspiroivia perspektiivejä, työtapoja ja verkostoja. Katja valmistelee väitöskirjaansa Sibelius-Akatemian MuTri-tohtorikoulussa aiheenaan vastavuoroinen oppiminen taiteellisessa työskentelyssä turvapaikanhakijoiden kanssa.
 
 

Teksti: Tytti Arola
Kirjoittaja on Sibelius-Akatemian opiskelija ja mukana alumnimentorointiohjelmassa.

Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumniyhteistyöstä löydät sivulta http://www.uniarts.fi/alumniyhteistyo