Mestari ja oppipoika Leipzigissa tammikuussa 2018, tenorit Dan Karlström ja Heikki Halttunen.

Viikon alumni Dan Karlström: Jokainen kerta lavalla kehittää

|
Blogi

Alunperin Dan Karlström halusi Teatterikorkeakouluun. Hänen isänsä kuitenkin kehotti opiskelemaan ensin jonkin tavanomaisemman ammatin. Niinpä Dan aloitti opiskelut Åbo Akademin Kauppakorkeakoulussa. Elettiin vuotta 1989.

Dan oli aina laulanut kuoroissa, opiskeluaikana mieskuoro Brahe Djäknarissa. Tuona aikana hän meni ensimmäisille laulutunneilleen. Keväällä 1993 Dan pyrki opiskelemaan Sibelius-Akatemiaan, muttei päässyt. Dan myös näki Huvudstadsbladetissa koelauluilmoituksen Svenska Teaternin Hype-musikaaliin. Vaikka hän piti ajatuksesta musikaalissa laulamisesta, hän ei tohtinut mennä koelauluun. Sen sijaan kauppatieteen saralla Dan kohtasi menestystä: hän sai stipendin kauppatieteen opintoihin Saksassa, ja opinnot olivat edessä tulevana talvena. Toisin kuitenkin kävi, eikä Dan päätynyt Saksaan kauppatieteilijänä. Eräissä juhlissa kaverinsa luona hän kuuli, että musikaaliin etsitään yhä laulajia. Vaikka varsinaiset koelaulut oli jo pidetty, Dan keräsi rohkeutensa ja soitti teatterille. Hän sai kuin saikin toisen tilaisuuden, ja lopulta työtarjouksen. Pian Dan löysi itsensä Svenska Teaternilta 23-vuotiaana mm. opettelemasta rullalautailua musikaalitaiteen hyväksi.

Tämä valinta tarkoitti, että kauppatieteen ulkomaanstipendi sai jäädä. Dan muutti Helsinkiin, meni Anssi Hirvosen laulutunneille, ja pääsi heti keväällä 1994 myös Sibelius-Akatemiaan. Näin laulaminen hänen kohtalonaan oli sinetöity. Tunnollisena miehenä hän kuitenkin teki kauppatieteen opintonsa vielä loppuun seuraavana syksynä.

Tällä tavoin oopperalaulajat yleensä työllistyvätkin. ”Kun menee ja tekee ja tapaa ihmisiä, niin alkaa tapahtua”, Dan sanoo. Vuonna 1998 hänelle soitettiin ja kysyttiin koelauluun- ja tanssiin Uudessa Iloisessa Teatterissa, Linnanmäen Peacockissa. Joku oli nähnyt hänet erään yksityisen tanssikoulun musikaaliartistin tanssikurssilla ja suositellut. ”Jos olisin jäänyt kotiin katsomaan telkkaria, niin kukaan ei olisi huomannut minua.”

Dan kertoo, että hänellä oli jo opiskeluaikana koko ajan töitä, esiintymisiä musikaali- ja oopperaproduktioissa: ”Niitä vain tuli. Kun olin kerran mukana, sen jälkeen kyseltiin lisää. Se vain jatkui koko ajan.” Kunnon tenorille oli selvästi tarvetta tuolloinkin.

 

Mikä kaduttaa?

Dan sanoo, että vaivaamaan jäävät ne valinnat, jotka jäivät tekemättä: ”Lähinnä sellaisia, että olen jättänyt soittamatta. Ehkä olin laiska tai peloissani.”

Hän pitää tärkeänä, että nuori laulaja käy laulamassa kapellimestareille. Sellaiset kontaktit ovat tärkeitä. Yleensä juuri kapellimestari on se henkilö, joka valitsee laulajat konsertteihin tai produktioihin. Laulajan pitää vähän tyrkyttää itseään, esimerkiksi ehdottaa itselle sopivia teoksia esitettäväksi.

”Jos en olisi ollut niissä kaverin bileissä ja soittanut musikaalin perään, en olisi tässä missä nyt olen”, hän summaa.

 

Nuorena on tärkeä kartuttaa esiintymiskokemusta

Dan Karlströmin ensimmäinen iso produktio Kansallisoopperalla oli Steven Sondheimin Sweeney Todd. Ensimmäinen kiinnitys opiskelujen jälkeen oli Gelsenkirchen-Wuppertalissa, Saksassa. Siellä hän sai tehdä noin 100 esitystä vuodessa, ja oppi sen myötä paljon. Tärkeimpänä nuorelle laulajalle Dan pitääkin juuri sitä, että saa kerrytettyä esiintymiskokemusta. Ei ole väliä, ovatko esitykset oopperaa vai konsertteja, sillä jokainen kerta, kun nousee lavalle, kehittää.

Vuodesta 2002 lähtien Dan on ollut kiinnitettynä Leipzigin oopperan solistiksi, ja esiintynyt useissa rooleissa kuten Mime (Rheininkulta ja Siegfried), David (Mestarilaulajat), Luzio (Das Liebesverbot) ja Tamino (Taikahuilu). Hän on vieraillut myös muissa saksalaisissa oopperataloissa.

Uransa kohokohtaa Danin on vaikea valita, mutta maininnan saavat Zwergin roolin lisäksi Kullervo Savonlinnan oopperajuhlilla viime kesänä, sekä Saariahon Adriana Mater Kansallisoopperassa vuonna 2008.

Teksti: Heikki Hattunen
Kirjoittaja on Sibelius-Akatemian opiskelija ja mukana alumnimentorointiohjelmassa.

Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta