Olen täällä tulevaisuudesta – spekulatiivinen työpaja Chicagossa

|
Blogi

POST-FOSSIL FUTURES - spekulatiivinen työpaja 

20.4.2017 FlexSpace, SAIC School of the Art Institute of Chicago

Sanna Uuttu
Elina Minn
Tuomas Vaahtoluoto
Joel Neves

SAIC-opiskelijoita:
Nanna, Fredrikke, Rick, Sophie
Judd Morrissey
Mark Jeffery

I OSA Break /w a soundtrack 

II OSA Elina Minn from the Future 

III OSA A Few Min 

IV OSA Discussion on Post-Fossil Futures 

Yhteiskesto 75min

Aloitus

Aloitamme kymmenen minuuttia myöhässä. Kutsumme osallistujat pitkän pöydän ympärille. 

ELINA

Could we have a quick round of introductions? I am Elina Minn. I’m a Dramaturgy MA student at the University of Arts, Helsinki. 

Jokainen esittäytyy. Osallistujat ovat pääosin koulun opiskelijoita Art and Technology ja Performance -linjoilta. Mukana ovat myös matkamme isännät, professorit Mark Jeffery (Performance) ja Judd Morrissey (Art&Technology).

 

I OSA Break /w a soundtrack 

ELINA

Let’s start with the first part

Break with a soundtrack

we play three songs on Spotify  

TUOMAS

We play Finnish music that we like 

JOEL

Do what you like

Please don’t leave the room 

This lasts about 10 minutes 

Viimeisen kappaleen aikana Tuomas ja Joel tarkistavat, että Skype-yhteys toimii vielä. Musiikki loppuu ja Tuomas sulkee Spotifyn. Tuomas kävelee viereiseen huoneeseen ja sulkee oven perässään. 

ELINA

We would like to record this next part.

Is it OK with everyone? 

Nanna kuvaa toisen osan videolle. 

II OSA Elina Minn from the Future 

Elina kysyy vapaaehtoista. Frederikke nousee ja kävelee tietokoneen luo ja nostaa kuulokkeet korvilleen. Joel näyttää hänelle, miten pieni langaton mikrofoni toimii ja palaa sitten pitkän pöydän ääreen. Frederikke sanoo jotakin. 

Tuomas antaa Frederikkelle ohjeita kuulokkeiden avulla. Yleisö ei kuule ohjeita. 

TUOMAS FREDERIKKELLE

Hi, can you hear me? Good. I am the voice of Elina Minn from the future. I need your help to communicate my thoughts to the audience. Would you help me? Good. I can hear you and you can hear me. I can also see your face through video but you can´t see me. I´m going to need your help for approximately fifteen minutes. During this time I´m going to ask you to repeat some sentences after me to the audience and perform some very simple tasks. I promise you there won´t be anything too difficult. 

Would this be ok? 

Good. Ok, let´s begin. Please look at the audience and repeat after me:

Frederikke nostaa katseensa yleisöön ja lausuu mikrofoniin 

FREDERIKKE/ELINA MINN FROM THE FUTURE

Hi. Nice to see you all here.

I'm the avatar of Elina Minn

I'm here from the future

Thanks for having me

Where you reside

It's Thursday 20th of April

in the year 2017

TUOMAS FREDERIKKELLE

Please don´t repeat this. Would you please drink a little bit from the plastic cup in front of you? 

Frederikke juo lasista. Yleisö nauraa.        

Good. Please repeat after me:

FREDERIKKE/ELINA MINN FROM THE FUTURE

Let me tell you about where I am

It's Tuesday 20th of April

in the year 2049

I am at Mustarinda, Finland

Hello Chicago

This is Mustarinda calling

I call you from an autonomous zone 

I took refuge here 32 years ago

We are located in Northern Finland

or what used to be Finland

This is a community of people

isolated from the cities

producing their own energy 

Our goal is to stay

as self-sufficient as possible

Dear Audience

I am sitting in a little room

by the window

It's getting quiet

I can hear someone climbing up the stairs 

It must be Paavo

Everybody else went to sleep already

Dear Audience

I would like to introduce Paavo Järvensivu

I would like to share an editorial he wrote back in 2017

Joel, can you help me navigate to the text?

Joel klikkaa auki http://www.mustarinda.fi/magazine/post-fossil-fuel-culture/post-fossil-fuel-culture Mustarinda-lehden pääkirjoituksen.

FREDERIKKE/ELINA MINN FROM THE FUTURE

Elina, can you read the text from the Mustarinda website

Tuomas palaa toisesta huoneesta katselemaan. Elina lukee tabletilta Järvensivun tekstiä. Frederikke pitää taukoa.

Kun Elina on lopettanut lukemisen Tuomas palaa takaisin toiseen huoneeseen. Hetken kuluttua Fredrikke jatkaa.

FREDERIKKE AS ELINA MINN FROM THE FUTURE

Thank you Elina

Yleisö nauraa.

Dear Audience

I would like to fly over and meet you

I'm sorry but I can't come

It's 2049 and we are almost out of oil

I repeat, we are almost out of oil

People like me don't have the money to fly to Chicago

People like me don't have the money to fly anywhere

I am an artist

This is how I travel

I need to be transmitted

At Mustarinda

Our house runs on solar energy

We were one of the first to take notice

We started to build a sustainable model for the future

People didn't take it seriously

Maybe it's hard to take an artist seriously

Up until to a point

it was business as usual

Then people started panicking

It got really ugly

There is a lot of suffering

Dear Audience

Are you suffering?

I am an artist

Do you think artists need to suffer?

Do artists make money?

The people here don't have money

Do you have money?

We don't need money

Just joking 

ha

Sometimes my body feels weak

Our bodies carry a lot

Sometimes I'm exhausted

I overwork myself

Dear Audience

I came here as an intern 

but that word doesn't make sense anymore

We are living in a post-career society

We are living in a post-fossil society

I'm expected to die in approximately 24 years

Some people will not die

99% of us will die

I need to sleep now

I need to charge my mental capacity

It was nice to talk in such good company

I'm the avatar of Elina Minn

Thank you for your hospitality

TUOMAS FREDERIKKELLE

Please don´t repeat this after me. Thank you for your help. This is the end of the part where we need you. You did a good job. You can now put out the microphone and the headset and go back to where you were seated.

Frederikke juo vähän jäävettä, hymyilee ja palaa pitkän pöydän ääreen. Yleisö taputtaa.

III OSA A Few Min 

Tuomas palaa takaisin ja painaa tietokoneensa näytön alas. Tuomas istuu pitkän pöydän ääreen. 

TUOMAS

We had reserved a couple of minutes here but I guess we can skip that 

ELINA

Yeah 

JUDD

What is “A Few Min”?

TUOMAS

It’s the time that it took me to change the setup. 

When I put down the lid of my computer… so that’s that 

Rakenteemme virhearviot ovat yleisöstä hauskoja. Meistäkin ne ovat hauskoja. Nauramme vähän ja siirrymme neljänteen ja viimeiseen osaan. 

IV OSA Discussion on Post-Fossil Futures 

Elina alustaa keskustelun. Joel jakaa tyhjiä lappuja pöydille.

JOEL

Let’s split into two groups to discuss and take notes on these cards. 

Keskusteluun on varattu noin kaksikymmentä minuuttia. Keskustelu hajautuu eri puheenaiheiksi, jotkin ohitetaan ja joistain jutellaan hetki. 

Järjestelen kortteja aiheittain.

1. KANSAINVÄLISESTÄ PAIKALLISEKSI

Alamme arvuutella ja kuvitella, miltä taiteilijuus ja tekijyys näyttäisi öljynjälkeisessä yhteiskunnassa. Yksi ehdotuksista on paluu tai muuttaminen pienille paikkakunnille. Taiteilija voisi samanaikaisesti kiinnittyä yhteisöön paikallisesti ja kansainväliseen taiteilijayhteisöön internetissä.

Internet ja yhä kehittyvät teknologiat määrittävät tulevaisuutta, vaikka taiteilijat palaisivat synnyinsijoilleen.

FREDERIKKE

Hell Holes

Hän kertoo harkinneensa paluuta Tanskan maaseudun pikkupaikkakunnalle. Nyökkäilyä. Moni on ajatellut samaa, paluuta pienyhteisöön, jossa taiteilija tekisi arvostettua työtä yhdessä yhteisönsä kanssa.

RICK

Artist priest

Vaikka ei se ehkä menisi niin. Ehkä pikkupaikkakunta ei tarvitse taiteilijaa. 

JOEL

What would it be like? In Lappeenranta the local newspaper keep referring to arts as an expense. Money to the arts is money away from the pensioners.

Olemme samaa mieltä siitä, että paluuta menneeseen ei ole. Joku uskoo että teknologia korjaa itse omat ongelmansa ja teknoutopia mahdollistaa kasvun jatkumisen. Fossiilisten polttoaineiden käyttö on peruuttamattomasti muuttanut ihmisten tarpeita. Kai jotain yhtä peruuttamatonta tapahtuu, kun halvat uusiutumattomat polttoaineet loppuvat. Tällä epävarmuudella spekuloimme. Maksamme tulevaisuudessa jo käytettyjen polttoaineiden todelliset kustannukset. 

2. ÖLJYN JA YLIJÄÄMÄN VAIKUTUS TOISLAJISIIN

Ihmisyhteisöjen tuotannon ja kulutuksen ylijäämät ja jätteet muokkaavat paikallisia ekologioita. Tällä kehityksellä on voittajansa. Asioiden, tavaroiden, ihmisten ja roskan megapolikset saavat osan lajeista kukoistamaan - samalla tuhoten toisten lajien elinehtoja. 

Keskustelussa kysytään miten öljyyn perustuva kasvu vaikuttaa eläimiin ja kasveihin. Erilaiset kasvun ja tuhoutumisen prosessit ovat yhteenkietoutuneet peruuttamattomasti. Tässä keskustelussa on lähinnä kysymyksiä ja huolia. En kuule juuri ratkaisuja. 

3. TAIDETEOKSEN OMINAISUUDET

Osa puheenvuoroista keskittyy yksittäisten taideteosten tai työskentelyn ekologisuuteen. Mietimme millainen teos olisi ekologisesti kestävä. Nanna huomauttaa, että taideopiskelijat käyttävät teoksissaan roskaa ja halpoja materiaaleja taloudellisista syistä. Hän potee syyllisyyttä siitä, että tekee teoksia muovista, joka ei koskaan katoa. Joku tarjoaa ratkaisuksi biohajoavia esineitä.

SOPHIE

Maybe we will make more time-based practices

4. INTERNET-TEOKSET

Yksi osallistujista ehdottaa, että internet-pohjaiset teokset ovat tulevaisuuden ekologisuutta. Taiteesta tulee immateriaalista ja sitä voidaan liikutella helposti paikasta toiseen.

JUDD

The network is often seen as disembodied but the hardware is physical.

Your performance Elina Minn from the future shared this contradiction as well. The artist relies on being transmitted across space and time but in fact the digital technologies to provide the transmission heavily depend on scarce resources. But yeah. 

Ensin kaksikymmentä minuuttia ja sitten viimeiset kymmenen minuuttia tulevat täyteen. 

Mark ja Judd kiittävät meitä työpajasta. Keräämme paperilaput pöydältä ja pakkaamme tavaramme. Siirrämme huonekalut paikoilleen ja heitämme roskiin tyhjät muovipullot ja -astiat. 

Matka Chicagoon oli osa ohjaajien ja dramaturgien IKO Itse kuratoitu opintojakso- maisterikurssia. Kiitos tuesta Taideyliopisto, TAIYO Taideyliopiston Oppilaskunta ja Dramaturgian ja Ohjauksen koulutusohjelmat.

 

Teksti, Sanna Uuttu 

Avatar-teksti ja editointi, Elina Minn

Asiasanat