Blogit

Täältä löydät Taideyliopiston opiskelijoiden ja opettajien kirjoittamia blogeja. Päättyneitä blogeja pääset lukemaan sivun alaosasta. 

Tutustu blogaajiin

Taideyliopiston Kuvataideakatemian tila-aikataiteiden opiskelija Jaana Kähkönen kirjoittaa blogissaan kandidaatin projektistaan "Kuinka tulla Jaana Janssoniksi?". Taideprojekti on huumorilla höystetty ihmiskoe siitä, voiko raflaavamman taiteilijaidentiteetin yksinkertaisesti saavuttaa vain päättämällä haluavansa viralliseksi nimekseen tunnettuun taiteilijaan viittaavan sukunimen Jansson. Projektiin liittyvä teos tulee esille 19.12 - 8.1.2017 pidettävään ryhmänäyttelyyn Kuvataideakatemian galleriassa Exhibition Laboratoryssa (Merimiehenkatu 36).

 

Kuva: Iiris Aaltonen

Musiikin tohtori Saijaleena Rantanen kirjoittaa tutkimuksestaan Musical transnationalism and translocal networks: Music culture of Finnish emigrants in the USA and Canada from the 1890s to the 1930s, jonka tarkoituksena on tarkastella amerikansuomalaisten siirtolaisten musiikkikulttuuria painottaen erityisesti musiikin poliittisia ja sosiaalisia vaikutuksia. Rantanen viettää kuusi viikkoa Fulbright-tutkimusstipendiaattina Yhdysvalloissa elo-lokakuussa 2016.

Tässä blogissa Sibelius-Akatemian 2,5-vuotisessa maisterikoulutuksessa opiskelevat nuoret laulajat kirjoittavat kokemuksistaan ennen oopperaluokan lähestyviä ensi-iltoja. Tekstit ovat syntyneet muun muassa FT Liisamaija Hautsalon vetämällä kurssilla, jossa opiskelijat haastetaan kirjoittamaan oopperan taustoista, säveltäjistä tai vaikkapa omasta roolihahmostaan ja haastattelemaan oopperaproduktiossa työskenteleviä henkilöitä. 

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun blogissa kolmen eri työryhmän jäsenet kertovat tulossa olevista esityksistään sekä niiden syntyprosesseista. Toisena opiskeluvuonnaan kaikki näyttelijät, ohjaajat, dramaturgit, pukusuunnittelijat, lavastajat sekä ääni- ja valosuunnittelijat tekevät ensimmäistä kertaa yhteistyötä keskenään. Esitykset syntyvät osana “Esitys prosessina”-kurssia.

Taideyliopiston kirjaston blogi avaa Kuvataideakatemian, Sibelius-Akatemian ja Teatterikorkeakoulun kirjastojen toimintaa sekä palveluja kirjastonkäyttäjille ja saa näin toivottavasti asiakkaat entistä aktiivisemmiksi kirjastonkäyttäjiksi.

 

Taideyliopiston kirjasto on yhtä kuin laajat, eri taiteenalojen kokoelmat. Se on osaava ja sitoutunut henkilökunta sekä tila, joka tarjoaa kaikille mahdollisuuden tulla tiedon äärelle omana itsenään. Tervetuloa kirjastoon!

Atso Almila on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kapellimestari- ja orkesterikoulutuksen professori. Atso on laaja-alainen ja arvostettu kapellimestaripedagogi. Hän työskenteli ensimmäisen kerran kapellimestarikoulutuksessa vuonna 1977 professori Jorma Panulan avustajana. 

 

 

 

 

Pasi Lyytikäinen on musiikin tohtorin tutkintoaan viimeistelevä säveltäjä ja Pohjois-Savossa vuosittain järjestettävän Pasimusic-festivaalin taiteellinen johtaja. Vapaahetkinään hän on intohimoinen piirtäjä, bloggaaja, runoilija, valokuvaaja ja lukija. Erikoisosaamisena mainittakoon to-del-la huonot jämävitsit, joilla hän piinaa ystäviään perjantaisin Facebookissa.

 

Kuva: Lauri Mannermaa

Lavat auki! -projektin opiskelijat kertovat tutkimusmatkastaan tallinnalaisella taidekenttällä ja valmistautuvat syksyn ensi-illan harjoituksiin.

 

Vuoden 2015 Lavat auki! -projektin kokemuksista pääset lukemaan täältä.

ArtsEqual tutkii, kuinka taide voi lisätä tasa-arvoa ja hyvinvointia ja miten se voisi olla kaikille kuuluva peruspalvelu. Mutta mitä kaikkea se tarkoittaa käytännössä? Tässä blogissa näytetään, mistä kaikesta ArtsEqual rakentuu.

 

ArtsEqual studies how art can increase equality and well-being, and how it could be a public service that belongs to all. But what kind of things does this mean in practice? This blog describes what ArtsEqual is all about. 

 

www.artsequal.fi

Tässä blogissa kerromme sanoin ja kuvin siitä, mitä tapahtuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian luokkahuoneissa ja käytävillä, arjessa ja juhlassa, ehkäpä joskus jopa konserttilavan takana! Tapaamme ajankohtaisia ihmisiä, jotka kertovat siitä, mitä juuri nyt on meneillään. 

SAMA (Sound Art and Sonic Arts) is a multidisciplinary course of the University of the Arts Helsinki that combines knowledge of the university’s three academies: Sibelius Academy, Academy of Fine Arts and Theatre Academy. In this blog, students share their thoughts and experiences of the course. During May 8-13, students will update the blog directly from The Hailuoto Sound Art Camp, a field course held in Hailuoto, northern Finland.

Heidi Partti on tutkija, muusikko ja musiikkikasvattaja. Hän on koulutukseltaan musiikin tohtori ja soveltavan musiikkipsykologian maisteri. Heidi matkustelee työkseen ja huvikseen, juoksee vuodessa yhden tossuparin puhki ja suhtautuu intohimoisesti espresson nauttimiseen. (kuva Joonas Kurppa)

 

What are international studies like at the Arts Management programme? University of the Arts Helsinki student Maiju Talvisto shares her thoughts.

Tällä sivulla julkaistaan kevään aikana kokemusperäisiä tekstejä Taideyliopiston opiskelijoiden teoksista. Kelpuutettuja teoksia tarkastelevat avoimen yliopiston Kirjoita ja julkaise taiteesta -kurssin 18 opiskelijaa. Työstämme tekstejä ryhmässä, jota ohjaavat kriitikko Otso Kantokorpi ja kulttuuritoimittaja Aleksis Salusjärvi.

Tanssin 2. vuosikurssin opiskelijat ovat keväällä 2016 työskennelleet Hanna Brotheruksen ja Pia Lindyn kanssa tutkien kehollisuuden yhteiskunnallisia ja kulttuurisia ilmentymiä ja tanssitaiteen vuorovaikutuksellisia toimintamahdollisuuksia erilaisissa sosiaalisissa ympäristöissä. Tavoitteena on ollut saattaa yhteen eri-ikäisiä ja -taustaisia ihmisiä työskentelemään yhdessä tanssin parissa.

 

Pia Lindyn ja opiskelijoiden kanssa on työskennellyt ryhmä itähelsinkiläisiä osallistujia Kontulan asukastila Wanhassa Postissa. Hanna Brotheruksen johdolla opiskelijat ovat työskennelleet yli 60-vuotiaista koostuvan senioriryhmän kanssa.

 

Blogissa kurssin osallistujat kertovat kokemuksistaan.

 

Kuva: Hanna Brotherus

Mirva Tarvainen on 25-vuotias kansanmusiikin opiskelija Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta. Hän on multi-instrumentalisti musiikkityylien marginaaliosastolla ja pohtii usein eri rooleja ja odotuksia sekä niiden täyttämistä yhteisöissä. Mirva viettää vaihto-opiskeluvuoden 2015-2016 Australiassa ja bloggaa kokemuksistaan pallon toiselta puolen.

Vuodesta 2011 käynnissä ollut Musiikkitalon päätoimijoiden ja Kansallisoopperan yhteinen Kuule, minä sävellän! -hanke on johdattanut jo lähes 100 lasta ja nuorta säveltämisen pariin. Nyt 10 yläasteikäistä nuorta valmistaa kokonaisen oopperan, joka esitetään yleisölle Kansallisoopperan Alminsalissa huhtikuussa 2016. Aikalisä- blogissa kerrotaan nuorten matkasta kohti omaa oopperaa. Lue lisää Kuule, minä sävellän -projektista

Olen Outi Markkula, 26-vuotias tanssin opiskelija Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta. Tanssijantaiteen maisteriopinnoissa tavoitteenani on oppia tislaamaan merkityksellisyyttä esiin elämän tiheänsakeasta liuoksesta. Koulu tarjoaa loputtoman määrän informaatiota, näkökulmia, narunpätkiä. Meidän tehtävämme on ottaa kiinni niistä, jotka eniten resonoivat. Blogin kirjoittamisessa raja henkilökohtaisen ja julkisen välillä kutkuttelee. Millaista voisi olla rehellisyys julkisessa tekstissä – muuta kuin lähtökohtaisesti paradoksi?

This is a platform for ideas, exchange and try-outs by students of the Live Art and Performance Studies programme of the University of the Arts Helsinki and associated artists or other contributors.

Welcome and thank you for visiting!

Inma Herrera is a master’s student in printmaking at the Academy of Fine Arts and a visual artist who is also interested in writing. 

 

Herrera’s blog sheds light on her artistic practice, covering trips, residencies and experiences connected with her studies.

Blogissa pohditaan pääasiassa valosuunnitteluun ja sen opiskeluun liittyviä kysymyksiä, mutta keskustelu voi ja saa laajentua käsittelemään myös yleisemmin visuaalista kulttuuria sekä luonnollisesti esityksiä ja niiden tekemistä. Opiskelijoiden ja henkilökunnan kirjoittamat tekstit vaihtelevat pituudeltaan ja kirjoitustyyliltään. Valosuunnittelun blogi aloittaa julkaisemalla professori Tomi Humaliston 5.10. 2015 pitämän Prologipuheen neljäosaisena "jatkokertomuksena”.

Kuva: Heikki Heinonen

Dramaturgian koulutusohjelman blogi, jossa Teatterikorkeakoulun dramaturgian opettajat ja opiskelijat käyvät keskustelua dramaturgiasta, dramaturgian opiskelusta, näytelmistä ja niiden kirjoittamisesta - ynnä muusta. Blogikirjoitukset vaihtelevat pidemmistä, artikkelimaisista teksteistä lyhyisiin lastuihin.  

Koreografian koulutusohjelman blogi on keskustelun ja jakamisen paikka. Täällä koulutusohjelman opiskelijat, henkilökunta ja vierailijat kirjoittavat koreografiasta, opiskelusta, meneillään olevista projekteista, (tanssi)taiteesta ja sen ympäriltä.

 

Tanssinopettajan maisteriohjelman opettajat ja opiskelijat pohtivat blogissa tanssipedagogiikkaan ja sen opiskeluun liittyviä kysymyksiä. Blogissa kerrotaan myös koulutusohjelman ajankohtaisista kuulumisista. 

Lue lisää koulutusohjelmasta täältä.

Musiikin tohtori Piia Kleemola-Välimäki aloitti elokuussa 2015 post doc -tutkimuksen otsikolla Kiikka Iisakista Hiljaiseen polskaan - Eteläpohjalaisen pelimanniviulismin tutkimushanke. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa arkistoista löytyvä, alueelta tallennettu historiallinen äänitemateriaali ja sen jälkeen tutkia, onko olemassa yhtenäistä eteläpohjalaista viulunsoittotyyliä. Tässä blogissa Kleemola-Välimäki raportoi tutkimuksen edistymisestä kuvien, videon ja musiikin keinoin.

Kuvaaja: Tuukka Kivisaari

Esittävien taiteiden laboratorio ETLAB on Teatterikorkeakoulun tila, joka mahdollistaa opetus- ja tutkimushenkilökunnalle entistä paremmin esittävien taiteiden raja- ja välialueiden tutkimisen. Tässä blogissa käyttäjät kertovat toiminnastaan, havainnoistaan, oivalluksistaan ja valottavat työskentelyään kukin omalla persoonallisella tavallaan.

How might religion influence, frame and interact with the teaching and learning of music?

 

This blog serves to generate and enrich a discussion between scholars, researchers, teachers, students and others interested in the nexus of music, education and religion. The blog offers critical insights into the plurality of views that comprise the forthcoming book: Perspectives on Music, Education and Religion: A Critical Inquiry (Eds. Kallio, Alperson & Westerlund), aiming to promote a deeper reflexivity with regards to how music education is framed in different societies, characterized by various religious views, moralities, world views and values. 

Nuorisokoulutus kyläilee eri puolella Suomea! Sibelius-Akatemia käynnisti syyskuussa 2015 laajan valtakunnallisen musiikkioppilaitosyhteistyön, jossa eri-ikäiset puhallin- ja lyömäsoitinten ja harpun soittajat kolmessatoista suomalaisessa kaupungissa saavat opetusta Sibelius-Akatemian opettajilta viikonloppukursseilla. Suomen Kulttuurirahasto myönsi hankkeelle kolmevuotisen rahoituksen, jonka turvin soitinvalikoimaa laajennetaan lukuvuoden 2016-2017 aikana. Vierailut järjestetään yhteistyössä paikallisten musiikkioppilaitosten kanssa. Tässä blogissa seurataan Sibelius-Akatemian opettajien ja heidän eri puolella Suomea työskentelevien kollegoidensa kokemuksia. Tule matkaan!

Guadalupe is a Doctor (and researcher) of Educational Psychology, plays all kinds of cellos (covering repertoire from early Baroque to contemporary music) and enjoys writing about musicological topics. Her biggest passions are visual arts, to live sustainably, writing fairytales for children, and above all… Finnish sauna and the Mediterranean Sea. In the blog she will fully address these issues -together or separately- according to her inspiration.

 

Photo credit: Ville-Paul Paasimaa